loading...

مرجع کامل سیستم های صوتی ایران

سلام دوستان.در اجرا های زنده،چیدمان اسپیکر ها باید هماهنگ با فضا و اکوستیک اتاق یا سالن همراه باشد،و قواعدی دارد برای اینکه بتوانیم در کل فضا صدایی بدون ایراد د

اجرای هر اسپکر تحت تاثیر محیط اکوستیک فضایی است که در آن کار میکند.اتاق با حالت اکوستیک دشوار و نامناسب،به همراه چیدمان نا مناسب اسپیکر،باعث میشوند قابلیت های اسپیکر شما کاهش پیدا کند.فهمیدن اکوستیک اتاق و چیدمان اسپیکر ها،به شما کمک میکنند بتوانید از حداکثر ظرفیت اسپیکر خود استفاده کنید.

شناختن اتاق های مشکل دار:در اکثر اتاق های اجرای زنده،اتاق برای بهره برداری از بیش ترین ظرفیت سیستم صوت اماده اند.اما در مکان های بزرگ همانند ورزشگاه ها،سالن برای به حداکثر رساندن صدای جمعیت طراحی شده اند.سالن های کوچکتر نیز بیش تر روی زیبایی داخل تمرکز میکنند،تا صدا.پس لازم است محیط و فضای آنرا برای تولید صدا و به حداکثر رساندن ظرفیت،بشناسیم.

به طور عمونی،پارامتر های زیر بر روی صدا اثر گذار میباشند:

سایز:سایز یا اندازه اتاق،مستقیما بر روی فرکانس هایی که در بلندگو تولید میشوند،اثر گذار است.ممکن است به نظر شما عجیب باشد اما به این فکر کنید که طول موج فیزیکی صدا با فرکانس،تغییر میکند.اگر طول یا عرض اتاق دقیقا براربر با طول موج یک فرکانس مخصوص باشد،یک پایداری از موج اولیه و موج های بازتاب شده،به وجود میاید.فرض کنید یک اتاق طویل و باریک،در اختیار دارید،که طول آن 6.8 متر است.طول موج یک فرکانس 50 هرتز نیز میشود 6.8 متر(که از رابطه ی تقسیم سرعت صوت که حدود 344 متر بر ثانیه در نظر گرفته شده،بر فرکانس 50 هرتز،طول موج میشود 6.8 متر،به دست میآید.).هنگامی که موج به دیوار برخورد کرده و بازتاب میشود،دقیقا همان فاصله ای را که طی کرده،برای برگشت نیز طی میکند،و این چرخه ادامه پیدا میکند.در چنین اتاقی،فرکانس 50 هرتز به خوبی بازتولید میشود،شاید بیش از اندازه،به خوبی!به همین دلیل،صدا های تولید شده در این اتاق،فرکانس های بم سنگینی خواهند داشت،که میتوانید با استفاده از میکسر،یا اکولایزر خود،آن ها تنظیم کنید.

اصول صدا برداری

ساخت و ساز:فرکانس های پایین،آنقدر قوی هستند که باعث شوند سقف،دیوار ها،حتی کف زمین ساختمان،انعطاف پذیر شوند و بلرزند.به اثر،اثر دیافراگمی گفته میشود،و باعث از بین رفتن فرکانس های پایین میشود.اما اگر ساختمان شما از موادی همانند آجر های سفت و بتن ساخته شده باشد که این مواد لرزش زیادی ندارند،فرکانس های بیس در اتاق کمتر توسط سازه جذب میشود در نتیجه بیس های قوی تری خواهید داشت.

بازتاب:یک راه دیگر که اتاق بر روی صدا اثر میگذارد،بازتاب است.بازتاب میتواند هم خوب،و هم نامطلوب و بد باشد.مثلا،بازتاب صدای پیانو یا گروه کر در کلیسا را فرض کنید!این ریورب،برای ضبط صدا،یا برای شنونده هایی که در آن مکان حظور دارند،اثر و افکت خوبی است،اما برای پخش شدن از اسپیکر،نه.اگر اسپیکر در محلی نصب شده باشد که بازتاب از آنجا زیاد است،همانند کنار دیوار های آجری یا پنجره،صدایی که به گوش شنونده میرسد،میتواند ترکیبی از صدای بلندگو و صدای بازتاب شده باشد،حال،صدای بلندگو و صدای بازتاب شده،میتوانند در فاز مخالف از هم قرار گرفته و یکدیگر را خنثی کنند،و یا با یک دیگر جمع شده و صدایی قوی تر را تولید کنند(البته صدا در هم میریزد و مطلوب نیست).برای از بین بردن این اثر،از نصب اسپیکر ها در کنار دیوار ها خودداری کنید،و جهت اسپیکر ها را تا حد ممکن روی وسط اتاق متمرکز کنید و از جهت دادن اسپیکر به سطوحی که بازتاب کننده هستند،همانند دیوار ها،خودداری کنید.یک راه دیگر این است که بر روی دیوار ها و سطوح بازتاب کننده از مواد جاذب صوت همانند پنل های اکوستیک استفاده کنید که کمی هزینه بر است.

صدا برداری

قرار دادن اسپیکر در کنار دیوار ها و یا در گوشه ها:فرکانس های بم و پایین،مستقیم پخش نمیشوند،(کروی پخش میشوند)،و به همین دلیل در کنار و پشت بلندگوی شما نیز پخش میشوند.به همین دلیل،طبق عکس،اگر اسپیکر را در کنار دیوار قرار دهید،فرکانس های بیس تا 6 دسی بل قوی تری خواهید داشت،اگر در گوشه و در کنار دو دیوار قرار دهید،فرکانس های بیس تا 12 دسی بل و اگر اسپیکر را روی کف زمین،یا روی سقف قرار دهید،به علت وجود 3 دیوار مجاور،تا 18 دسی بل تقویت صدای فرکانس های پایین را خواهید داشت.

صدا برداری

برای داشتن بیش ترین کنترل بر روی صدا،باید اسپیکر را در جاهایی به دور از دیوار ها و گوشه ها نصب کنید،اما اگر میخواهید بیس قوی تری داشته باشید،میتوانید از این راه استفاده کنید و اسپیکر ها را نزدیک دیوار و یا در گوشه ها قرار دهید.

پوشش منطقه:اندازه و شکل محیط شما،کاربری و وسعت محیط،تعیین میکند که به چه تعداد اسپیکر نیازمندید و در کجا باید قرار بگیرند.در هر منطقه،پوشش و زاویه پوشش اسپیکر خود را در نظر داشته باشید.

پوشش افقی:مهم است اسپیکر ها را در جایی قرار دهید که یک گذر نرمی بین آنها وجود داشته باشد،یعنی مثلا هنگامی که از چپ به راست حرکت میکنید متوجه تغییر فرکانس های صدا نشوید،در پوشش افقی،همه جا صدا به صورت یکسان،تا حدالامکان پخش شود.به تصویر توجه کنید،اسپیکر وسط،چپ و راست،به خوبی محیط را پوشش داده و همدیگر را کاور میکنند:

سیستم صوتی

پوشش عمودی:اگر از اسپیکر بر روی پایه،که با استفاده از سوراخ زیر بلندگو،روی پایه نصب میشوند،استفاده میکنید،باید اطمینان حاصل کنید که زاویه پوشش و پخش اسپیکر با زاویه محل شنیده شدن صوت،مچ و هماهنگ باشد.اسپیکر هایی که آویزان میشوند،را میتوان بهتر از نظر زاویه پوشش عمودی کنترل کرد،چون میتوان آن زاویه را تغییر داد.برخی از اسپیکر ها همانند اسپیکر های پریسینوس،یا برند های دیگر همانند hk،دارای دو حفره در زیر اسپیکر برای نصب هستند،یکی به صورت صاف،و دیگری به صورت زاویه دار،تا بتوان همانند شکل زیر،در جاهایی که نیاز است،زاویه اسپیکر را تنظیم کرد و پوشش صوتی بهتری داشت.

پوشش صوت

پوشش صوتی

صدا برداری

نکته ای درباره ی مانیتور های استیج:هنگامی که از یک اسپیکر به عنوان مانیتور بر روی استیج استفاده میکنید و آنرا روی استیج،میخوابانید،زاویه پوشش آن برعکس میشود،مثلا یک اسپیکر با زاویه پوشش 90در60،که 90 پوشش افقی آن و 60 پوشش عمودی آن است،در صورت استفاده به عنوان مانیتور،پوشش آن میشود 60(افقی)و90(عمودی).

مانیتورینگ

تقسیم تاخیر سیستم ها:در اکثر مواقع،ما اسپیکر های اصلی را در یک جا،جلوی استیج روبه روی جمعیت،قرار میدهیم.اما ایراد این کار است که صدا،در جلوی استیج،بلندتر است،و هرچه به عقب میرویم،صدا ضعیف تر میشود.حال،اگر بخواهیم میتوانیم از اسپیکر های توضیع شده در وسط،و در انتهای سالن،استفاده کنیم،به همراه اسپیکر های جلوی سالن.

تنظیم تاخیر در صدا برداری

نکته ای بسیار مهم که در مراسمات صدابرداری در ایران،کسی آن را رعایت نمیکند:مزیت استفاده از این کار این است که صدا به خوبی در سالن توضیع میشود،شنوندگان عقب،با شنوندگان جلو،صدایی یکسان میشنوند و اینطور نمیشود که گوش شنوندگان جلو کر شود و شنونگان عقب،صدایی ضعیف دریافت کنند!اما،به همین راحتی نمیشود که هرجایی که دلمان خواست،اسپیکر ها را بدون هیچ مشکلی قرار دهیم!.به خاطر اینکه سیگنال الکترونیکی بسیار سریع تر از صدای صوت حرکت میکند،شنوندگان عقب،صدای بلندگو های عقب را سریع میشنوند اما صدایی که از بلندگو های جلو میاید،به دلیل محدودیت سرعت صوت،کمی دیر تر به گوش شنونگان عقب میرسد،و صدا خراب و غیر قابل درک،میشود.به علت تاخیر،افکت اکو به وجود میاید اما اثری ناخواسته است و باعث درهم ریختن صدا و تاخیر فازی میشود.

اما راه حل این است که،یک تاخیر ایجاد کنیم.برای ایجاد تاخیر در اسپیکر های عقب،میتوانیم از دستگاه های ایجاد تاخیر بر روی سیگنال،استفاده کنیم.حال،برای محاسبه ی میزان تاخیر،فرض کنید که صوت با سرعت تقریبی 344 متر بر ثانیه،حرکت میکند(البته سرعت صوت بسته به رطوبت،دما،و ارتفاع تغییر میکند).حال،میتوان فهمید که 45 میلی ثانیه طول میکشد تا یک فاصله ی 15 متری،را صوت پس از انتشار،طی کند.پس اگر یک اسپیکر با فاصله ی 15 متر از اسپیکر های جلو،در وسط سالن یا فضای اجرا،قرار دهید،باید از یک تاخیر 45 میلی ثانیه ای برای آن،استفاده کنید.برای به دست آوردن میزان تاخیر،فاصله اسپیکر عقبی با جلویی را بر حسب متر،بر 344 تقسیم کنید.

تنظیم تاخیر

دقت داشته باشید فرکانس های بم و بیس،در بلندگو های توضیع شده و تاخیر دار،نباید پخش شوند،چون این فرکانس ها کروی پخش شده و به عقب برمیگردند(در عقب بلندگو نیز پخش میشوند)،و صدای بلندگو های جلو را نیز خراب میکنند.به همین خاطر میتوانید در سیگنال پروسسور خود،فرکانس زیر 300الی400 هرتز را برای اسپیکر های دارای تاخیر،فیلتر بالاگذر کنید.برخی از سیگنال پروسسور ها،برخی از میکسر های دیجیتال و حتی برخی از اسپیکر های اکتیو مدرن،قابلیت تنظیم تاخیر را به منظور گسترش اسپیکر ها دارند.

حال،در کجا نیاز است که اسپیکر قرار دهیم و بعد از تاخیر استفاده کنیم؟این کار بستگی به محیطی که شما در آن هستید دارد،

اگر فضا بسته بود:در فضای بسته،شما باید بر صدا های بازتاب شده و اکو شده،غلبه کنید،بهترین جا برای قرار دادن اسپیکر های وسط سالن،جایی است که نسبت تاخیر  صدای اسپیکر های جلو با صدای بازتاب شده به 50/50 میرسد،در این نقطه شما باید برای غلبه به شنیده شدن صدای بازتاب شده،اسپیکر های بعدی خود را قرار داده و سپس،تاخیر آن ها را با استفاده از فرمولی که در بالا گفته شد،تنظیم کنید.

اگر فضا باز بود:در نقطه ای باید اسپیکر اضافه کنید که بلندی صدای جمعیت،با بلندی صدای اسپیکر های اصلی،برابر شده باشد.در این نقطه یعنی صدای اسپیکر های جلو و اصلی،ضعیف شنیده میشود،به دلیل دور بودن از منبع صدای اسپیکر های اصلی.

اضافه کردن یک یا دو ساب ووفر:اضافه کردن ساب ووفر باعث میشود که بازده ی سیستم صوتی شما هم از نظر هزینه و هم از نظر حجم صدا بالا رود،چون فرکانس های بم که انرژی بالایی نیز برای پخش نیاز دارند،به جای پخش شدن از اسپیکر های اصلی و فول رنج،از یک ساب ووفر که مخصوص این کار است،پخش میشوند.در جاهای بزرگ،پیشنهاد میشود که خروجی ساب ووفر را از خروجی جدایی نسبت به بلندگو های جلوی استیج،از روی میکسر،برداشت کنید.یک صدای میکس شده به خروجی آ یو ایکس پست شده به فیدر،یک خروجی خوبی برای این کار است که اجازه میدهد ساب ووفر های خود را جداگانه کنترل کنید و بیس مناسب و تنظیم شده ای نسبت به میکس اصلی داشته باشید.یک خوبی دیگر این است که،مثلا میخواهید کیک درام،بلندتر باشد،میتوانید از روی لاین کیک درام بر روی میکسر خود،صدای ارسال شده به کانال آ یو ایکسی که به ساب ووفر ها متصل است را بیش تر کنید،بدون این که صدای کیک درام در میکس اصلی،بلندتر شود و صدا را خراب کند.همچنین پیشنهاد میشود همیشه صدایی که به ساب ووفر های خود میدهید مونو باشد،حتی اگر سیستم را به صورت استریو استفاده میکنید.

تنظیم کراس اور:اگر ساب ووفر به سیستم خود اضافه میکنید،بهتر است که از یک کراس اور نیز برای تنظیم فرکانس های بین اسپیکر های فول رنج و ساب ووفر،از کراس اور استفاده کنید.این کراس اور های اکتیو،یک فیلتر بالا گذر دارند که نمیگذارد فرکانس های پایین تر از آن به داخل اسپیکر های فول رنج بروند و یک فیلتر پایین گذر که نمیگذارد فرکانس های بالاتر از آن به داخل ساب ووفر برود.اگر از کراس اور استفاده نکنید،بسته به نوع سیستمتان،فرکانس های 60 الی 120 هرتز،هم از بلندگو ها و هم از ساب ووفر ها پخش میشوند،و باعث همپوشانی میشوند،یعنی یا یکدیگر را تقویت یا تضعیف میکنند که باعث در هم ریختگی صدا میشود.کراس اور،فرکانس های ساب و اسپیکر ها را از هم جدا میکند و این همپوشانی را از بین میبرد.اکثر کراس اور های اکسترنال و اکتیو،قابل تنظیم هستند،و به همین دلیل میتوانید فرکانس ها را بسته به پاسخ فرکانسی بلندگو ها و ساب ووفر خود تنظیم کرده و بیش ترین بهره را از سیستم خود ببرید.

البته،امروزه ساب ووفر ها و برخی از اسپیکر های اکتیو،دارای تنظیمات هستند،مثلا اسپیکر های اکتیو میتوانند یک کلید داشته باشند که مربوط به یک فیلتر بالا گذر میشود،یا اینکه یک سیگنال پروسسور بر روی خود داشته و بتوانید فیلتر بالاگذر را تنظیم کنید،و ساب ووفر ها نیز دارای فیلتر های پایین گذر و تنظیم فرکانس،فاز،و....بر روی خود میباشند.

برای تنظیم گذر فرکانس کراس اور از ساب ووفر به اسپیکر های فول رنج،:

1-ابتدا فرکانس فیلتر پایین گذر ساب ووف را روی بالاترین مقدار فرکانسش،قرار دهید.این کار باعث به وجود آمدن یک هم پوشانی در فرکانس ساب و بلندگو ها میشود.

2-یک موسیقی قوی و فول،بیس دار،در کل سیستم پخش کنید.

3-حال،پلاریته،یا فاز ساب ووفر خود را تنظیم کنید.معمولا یک کلید در تنظیمات ساب ووفر ها وجود دارد که دو حالت دارد،0 یا 180،آن را روی حالتی بگذارید که بیس قوی تری دارید،در آن حالت،فاز ساب ووفر با فاز بقیه سیستم،یکی است.

4-در این نقطه،فرکانس فیلتر پایین گذر را کم و فرکانس فیلتر بالا گذر را زیاد کنید تا یک گذر نرمی بین فرکانس بیس و فرکانس های بالا تر،ایجاد شود.هیچ تقویت یا تضعیفی در هیچ فرکانسی نباید داشته باشید.بعد از کالیبره کردن،برای تنظیم نهایی،انواعی از موسیقی را در سیستم خود پخش کنید تا بهترین تنظیم را انجام دهید.این کار،نیاز به گوش قوی،و شناختن و درک صحیحی از فرکانس های صدا دارد.

هم ترازی ساب ووفر:زمانی که ساب ووفر شما با کمی فاصله نسبت به بلندگو های شما قرار گرفته،برخی از فرکانس هایی که هر دوی آن ها پخش میکنند،در برخی از نقاط که به هم میرسند،میتوانند باعث تقویت یا تضعیف یک دیگر شوند.برای ایجای یک تاخیر و محاسبه ی آن برای جبران این اثر،میتوان از روش زیر اقدام کرد:

1-در اتاق خود نقطه ای را پیدا کنید که ساب ووف و بلندگو،صدای هم را همپوشانی میکنند:

صدا برداری

2-فاصله ی آن نقطه را با هر اسپیکر،اندازه گیری کنید.

3-فاصله ی اسپیکر نزدیک تر را از اسپیکر دور تر،کم کنید.

4-عدد حاصل را بر 344 تقسیم کنید،میزان تاخیر مورد نیاز به دست میآید.

ساب های متصل به ست لایت:اگر بلندگوی شما روی خود ساب نصب شده باشد(توسط حفره ای که معمولا بالای ساب ووفر ها برای نصب ست لایت وجود دارد)،نیازی به ایجاد تاخیر نیست.

صدا برداری

اما اگر بلندگوی شما روی سه پایه قرار دارد و حدود یک متر از ساب ووفر شما فاصله دارد،میتوانید تاخیر را روی 2.7 ثانیه تنظیم کنید.

اصول صدا برداری

همچنین اگر بلندگوی شما روی استیج قرار دارد و فاصله ی تقریبی آن از ساب ووفر 2 متر است،میتوانید از تاخیر 5.3 ثانیه ای استفاده کنید.

صدا برداری

آرایش ساب ووفر ها:بیش تر ساب ووفر ها الگوی پخش کروی دارند.این بدان معنی است که آنها صدای خود را در تمام اطراف خود پخش میکنند،که شامل خود استیج هم میشود.این کار باعث به وجود آمدن فیدبک روی استیج شده و مانیتورینگ را سخت میکند،چون صدای بیس بیش از اندازه ی مورد نیاز برای شنیده شدن صدای بیس توسط اجرا کننده ها روی استیج میرود.هنگامی که از دو ساب ووفر مجزا در دو طرف استیج همانند عکس زیر استفاده میشود باعث به وجود آمدن مشکلی به نام"کوچه قدرت"میشود.در این مشکل،صدای ساب ووفر ها،در جاهایی مثل نقطه وسط آنها،تقویت و در جاهایی که سیگنال به هم رسیده از دو ساب ووفر با هم اختلاف فاز دارند باعث تضعیف صدای بیس میشود،مثلا اگر کمی به چپ یا راست حرکت کنیم.

صدا برداری

برای حل این مشکلات میتوان از آرایش دو ساب ووفر کاردیود استفاده کرد به این صورت که یک ساب ووفر روی زمین به سوی جمعیت و یک ساب ووفر بالای آن خلاف جمعیت،قرار میگیرد،ساب ووفر بالایی،باید 180 درجه اختلاف فاز و کمی تاخیر،داشته باشد.گین و میزان تاخیر ساب ووفر بالا باید بر حسب نیاز،تعیین شود.با این کار،دو ساب ووفر شما صدای جهت داری را پخش میکنند،و شما کنترل بهتری روی فرکانس های بم خواهید داشت.

اصول صدا برداری

آرایش اندفایر:در این آرایش،از ساب ووفر ها پشت سر هم و با فاصله استفاده میشود.با این کار هم صدای بیس جهت دار میشود و هم صدای بیس اضافه روی استیج،حذف میشود.برای این کار،ساب ووفر های جلویی باید هم فاز با ساب ووفر های عقبی باشند اما متناسب با فاصله ای که با ساب ووفر های عقبی دارند باید تاخیر آنها را محاسبه و با سیگنال پروسسور،به آنها اعمال کرد.اگر از تاخیر یکسان با اسپیکر های عقبی برای ساب ووفر ها استفاده میکنید،مطمئن شوید که تاخیر ساب ووفر ها با اسپیکر ها یکی است.

صدا برداری

پیشنهاد هایی برای چیدمان سیستم صوتی:در این بخش،به چند روش مرسوم برای چیدن سیستم صوتی،میپردازیم.اندازه و شکل محیط شما،و همینطور کاربرد شما،تعیین میکنند که شما به چند عدد اسپیکر نیاز دارید و چطور باید آنها را بچینید.در تمامی موقعیت هایی که اسپیکر ها رو به روی جمعیت قرار دارند،مهم است که اطمینان حاصل کنید هورن اسپیکر های شما،بالا تر از سر شنونده ها قرار دارد.در مکان های بزرگ،برای اطمینان از این قضیه،باید اسپیکر های خود را از سقف،یا داربست،آویزان کنید.(این کار با احتیاط،رعایت نکات ایمنی،و اصولی انجام شود).

سیستم استریو:یک سیستم استریو،اجازه ی پنینگ و ایجاد عمق در تصویر درک شده از صوت را میدهد،چه اجرا زنده باشد یا کار پلی بک و ریکورد شده.در این آرایش ها،مطمعن شوید اسپیکر ها در جایی قرار دارند که بهترین پوشش افقی را برای شنوندگان ایجاد میکنند:

اصول صدا برداری

کلاستر مونو با پر کننده پایین:یک سیستم مونو در وسط موقعیت،میتواند یک راه اقتصادی و با صرفه باشد هنگامی که،سخن رانی در اولویت هست،نه پخش موزیک.در این جا شما میتوانید از دو بلندگوی آویزان شده از سقف بر روی هم استفاده کنید،بلندگوی بالایی یک بلندگوی پرتابی باید باشد تا صدا را به جمعیت عقب تر برساند و بلندگوی پایینی،یک بلندگوی پخشی که صدا را با زاویه ای باز برای جمعیت جلو،پخش کند.

اصول صدا برداری

ترکیب LCR:در این ترکیب،از یک سیستم استریو و یک سیستم کلاستر در وسط،استفاده میشود،در این سیستم شما کنترل خوبی بر روی صدا خواهید داشت و عمق خوبی به استریو بودن صدا میدهد،و در جایی به کار میرود که هم موسیقی و هم سخن رانی،از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

صدا برداری اصول

سیستم های توزیع شده با تاخیر:در این سیستم بلندگو ها با پیچیدگی،و با تاخیر های تعیین شده نسبت به بلندگو های اصلی جلوی استیج،تعبیه شده اند.

صدا برداری

-تاخیر دادن به اسپیکر های اصلی در جلوی اسیج نسبت به ساز هایی که صدایشان از خود استیج بلند است و پخش میشوند،(همانند گیتار الکتریک و درام)باعث میشود که صدای طبیعی ساز ها از بین نروند و در کل،میکس قوی تری به ما میدهد.

-تاخیر اسپیکر های ردیف بعدی،یعنی ردیف وسط را نسبت به اسپیکر های جلوی استیج تنظیم کنید.ردیف آخر نیز نسبت به اسپیکر های جلو تنظیم میشوند.

-تاخیر ساب ووفر ها را نسبت به اسپیکر های اصلی روی استیج تنظیم کنید اما تنظیم تاخیر ساب ووفر،بستگی به این نیز دارد که ساب ووفر کجا قرار دارد،و نسبت به نزدیک ترین بلندگوی فول رنج،باید تاخیرش تنظیم شود.

سیستم های مانیتورینگ استیج:در عکس زیر،دو چیدمان پیشنهادی برای مانیتورینگ روی استیج را مشاده میکنید.برای موزیستین هایی(همانند خواننده)که نیاز زیادی به فرکانس های بیس ندارند،از مانیتور های 10 و 12 اینچ استفاده کنید.استفاده از دو عدد مانیتور به صورت استریو،برای استیج های بزرگ و در ولوم های پایین تر،صدایی واضح تر و شفاف تر ایجاد میکند.برای موزیستین هایی که نیاز به بیس بیش تری دارند،از مانیتور های 15 اینج استفاده کنید.برای درام در استیج های بزرگ،از یک بلندگو در کنار یکک ساب ووفر،استفاده کنید.در استیج های کوچک تر،یک بلندگوی 15 اینچ در سه پایه با ارتفاع کم یا خوابیده روی زمین،کافی خواهد بود.

مانیتورینگ

مانیتور

کالیبره کردن سیستم:بعد از قرار دادن بلندگو ها در موقعیت خود،وقت آن است تا سیستم خود را برای کارکرد بهینه تر،کالیبره کنید و ولوم ها را تنظیم کنید.اگر به اندازه کافی وقت دارید،کالیبره کردن سیستم به عیب یابی و تنظیم دقیق میکس کمک میکند.کالیبره کردن باعث میشود نویز های نا خواسته حذف شوند،و ریسک آسیب رسیدن به بلندگو ها و گوش شنوندگان کمتر میشود.مهم نیست که از چه روشی (مثلا گوشی یا با میتر)محیط را کالیبره میکنید مهم این است که محیط،کالیبره شده باشد.اسپیکر های چپ و راست را به طور جداگانه کالیبره کنید تا مطمئن شوید صدا به صورت یکسان در همه جای محیط پخش میشود.

یکی از راه های ساده ی کالیبره کردن سیستم،استفاده از مراجع استاندارد است.در این روش از کالیبره کردن،هنگامی که صدایی پخش میشود که میتر های میکسر شما روی 0 دسی بل قرار میگیرند،حجم صدای باند ها را طوری تنظیم کنید که صدا در محیط،به اعداد زیر برسد:

1-اکوستیک معمولی،همانند سخن رانی:75 تا 95 دسی بل

2-جاز:80تا95 دسی بل

3-موسیقی کلاسیک:100 دسی بل

4-عبادت گاه:90تا95 دسی بل

5-موسیقی الکترونیک(راک،کانتری،آر اند بی):95 تا110 دسی بل

برای کالیبره کردن سیستم شما به دو چیز نیاز دارید.1-صوت سنج یا اس پی ال متر،2- نویز صورتی،که امروزه هم اپلیکیشن صوت سنج و هم نویز ساز،برای گوشی ها موجود است!

حال برویم سراغ نحوه ی کالیبره کردن اصولی اسپیکر ها:

1-خروجی های اصلی میکسر خود را به بلندگو ها متصل کنید.

2-ولوم صدای اسپیکر ها را روی کمترین مقدار قرار دهید.

3-ولوم صدای اصلی روی میکسر را نیز روی کمترین حالت قرار دهید.

4-نویز سفید را از روی میکسر و طوری که به خروجی اصلی برسد،پخش کنید.

5-در این جا،ولوم میکسر را تا یونیتی گین،بالا بیاورید،یعنی تا جایی که میتر و اندازه گیر میکسر به صفر برسد.حالا نباید هیچ صدایی از بلندگو بشنوید وگرنه مرحله 2 را تکرار کنید.

6-یواش یواش صدای اسپیکر چپ خود را زیاد کنید تا هنگامی که سطح صوتی نویز صورتی به 3 دسی بل کمتر از مقدار تعیین شده در مرجع استاندارد،برسد.مکان اندازه گیری باید وسط اتاق یا محیط باشد.نگران نباشید،هنگامی که دو اسپیکر چپ و راست با هم شروع به پخش کنند،این سطح 3 دسی بل کمتر،جبران میشود.

7-اسپیکر چپ را خاموش کنید،و برای اسپیکر سمت راست مرحله بالایی را تکرار کنید.

8-حال نویز صورتی را متوقف کنید و یک موسیقی مربوط به برنامه را اجرا کنید،و مطمئن شوید اسپیکر های چپ و راست کاملا بالانس شده اند.

اگر از ساب ووفر استفاده میکنید،برای کالیبره کردنش از روش بالا استفاده کنید اما ولوم ساب ووفر را طوری تنظیم کنید که صدایش 6 دسی بل از صدای هر اسپیکر کمتر باشد یعنی مثلا اگر اسپیکر های فول رنج شما هر کدام روی 95 دسی بل تنظیم شده اند صدای ساب ووفر باید 89 دسی بل باشد.

تنظیم مانیتور ها:یا به عبارتی رینگ اوت کردن مانیتور ها.میدانیم که اگر یک فرکانس از صدای تولید شده توسط بلندگو،به داخل میکروفون برود و باعث فیدبک و سوت کشیدن صدا میشود.رینگ اوت کردن یعنی عملیاتی برای کاهش دادن فرکانس هایی که فیدبک میشوند برای رساندن صدای گین مانیتورینگ به بالا ترین میزان ممکن،قبل از رسیدن به میزان فیدبک!.

نکته:در انجام این مراحل،ممکن است فیدبک های زیادی به وجود آیند که هم به گوش و هم به بلندگو های شما ممکن است آسیب برسانند،پس به آرامی و با گین های کم،این کار ها را انجام دهید.

برای از بین بردن فید بک،روی کانال میکروفون،گین میکروفون را به مقدار مناسبی تنظیم کنید سپس،صدای میکروفون را به کانال آ یو ایکس،یا کانال مانیتور میکسر بفرستید.حال،از یک اسپکتروم انالیزور(که در نمونه های ارزان برای کار های صوتی،موجود هستند،نه اسپکتروم های گران،و یا اپلیکیشن اسپکتروم برای موبایل که به راحتی قابل دانلود است)استفاده کنید.سپس،میکروفون را رو به بلندگو گرفته و صدا را بسیار آرام زیاد کنید تا فیدبک ایجاد شود،و فرکانس فیدبک را پیدا کرده و با استفاده از اکولایزر پارامتریک،آن فرکانس را کم کنید.

معمولا،فرکانس های فیدبک از فرکانس های بالا و قابل فهم هستند،پس تنها به میزانی که فیدبک از بین برود،آن را کم کنید.

اگر اسپکتروم نداشتید و یا فیدبک در فرکانس های مختلف،زیاد ایجاد میشد و درد سر بود از بین بردنش،میتوانید دست به اکولایزر نزنید،و تنها،با استفاده از ولوم کانال مانیتور را به اندازه ای کم کنید که فیدبک از بین برود،و تا حد ممکن ولوم بالا باشد.اگر باز هم نشد و کم بودن صدا مانیتورینگ را خراب میکرد،از راه حل های فیزیکی همانند جا به جا کردن میکروفون یا مانیتور،استفاده کنید.

پایان/.

محمد جهان پرور بازدید : 1020 دوشنبه 22 دی 1399 زمان : 2:48 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
درباره ی سیستم های صوتی،پرداختن به بحث های تخصصی سیستم های صوتی.
اطلاعات کاربری
موضوعات

  • بلندگو در سیستم های صوتی
  • درباره امپلی فایر
  • انواع بلندگو
  • کراس اور ها
  • المان های الکترونیکی
  • درباره ی سیستم
  • میکسر ها
  • میکروفون ها
  • اکوستیک
  • درباره هدفون ها
  • حوزه دیجیتال
  • سیگنال پروسسور ها
  • ساز ها و دستگاه های آهنگ سازی
  • اصول صدابرداری
  • درباره ی موسیقی
  • الکترومغناطیس
  • فیزیک
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 181
  • کل نظرات : 51
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 70
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 101
  • باردید دیروز : 497
  • گوگل امروز : 16
  • گوگل دیروز : 59
  • بازدید هفته : 598
  • بازدید ماه : 8,272
  • بازدید سال : 65,677
  • بازدید کلی : 1,213,928