loading...

مرجع کامل سیستم های صوتی ایران

سلام دوستان.سینتی سایزر ماژولار،نوعی از سینتی سایزر ها است که هم به صورت نرم افزاری،و هم به صورت واقعی و سخت افزاری،موجود است.این سینتی سایزر ها،از ماژول هایی ک

انواع ماژول ها:

معمولا،ماژول ها،به سه دسته ی پایه تقسیم میشوند،منابع،پردازنده،منطق.کاربرد این ماژول ها،به ترتیب به عنوان سیگنال،کنترل،و زمان بندی منطقی،میباشد.خروجی ها،به صورت ولتاژ های الکترونیکی میباشند.

اما در هر سینتی سایزر،تعداد بسیار زیادی از انواع ماژول ها وجود دارد.در نگاه نزدیک تر،هر ماژول،یا ماژول پایه است یا ماژول ترکیبی.ماژول های ترکیبی،یک ماژولی است که خود از چندین ماژول پایه تشکیل میشود که به صورت داخلی،به هم متصل میباشند.برای مثال برای این ماژول ها،میتوان به ماژول دنبال کننده انولوپ،هماهنگ کننده،یا وکودر(تبدیل سخن به صدا)نام برد.ماژول هایی با کاربرد های پایه شبیه به هم،ممکن است بسته به میزان پیچیدگی شان،دارای ورودی،خروجی و کنترل های متفاوت باشند.مثلا،ماژولVCO(اسیلاتور کنترل شده با ولتاژ)دارای ویژگی هایی همچون قابلیت سینک و همگام کردن،مدولاسیون خطی یا سهمی،و قابلیت انتخاب شکل موج خروجی،باشد،و یا ماژول VCF(فیلتر کنترل شده با ولتاژ)دارای کنترل های پهنای باند و رزونانس باشد،یا مثلا تولید کننده انولوپ فالوور،برای هر استیج از پردازش هایش،یک خروجی داشته باشد.برخی از سازندگان،برای سینتی سایزر های خود،استاندارد هایی در نظر میگیرند،مثلا کنترل ولتاژ،1ولت بر اکتاو باشد،یا مثلا گیت و تریگر و ترشهولد ها،همسازی ایجاد کنند.یکی از ایرادات این سینتی سایزر ها اینجا است،که اگر بخواهیم سینتی سایزر ها از کمپانی های مختلف را به هم متصل کنیم،احتمالا باید از مبدل ها استفاده کنیم،و اگر نیازی به مبدل هم نباشد،شاید هر سینتی سایزر از کانکتور های متفاوتی استفاده کند و متصل کردن آنها مشکل باشد.

سینتی سایزر

برخی از ماژول های استاندارد که تقریبا میتوان روی هر سینتی سایزر ماژولار دید:

منابع:منابع،دارای خروجی هستند و ورودی سیگنال،ندارند،تنها،ورودی کنترل کننده ها بر روی آنها وجود دارد.منابع شامل ماژول های زیر هستند:

VCO:اسیلاتور های کنترل شده با ولتاژ،یک منبع ولتاژ پیوسته است که خروجی اش یک سیگنال میباشد که فرکانسش تابعی از تنظیمات است،که در حالات پایه و بیسیک،آنها ممکن است شکل موج های ساده ای مثل موج مربعی،دندانه اره ای،پالس،مثلثی،یا سینوسی باشد.همینطور این موج ها میتوانند به صورت دینامیکی،تغییر کنند،با کنترل هایی همچون همزمانی،مدولاسیون فرکانسی،مدولاسیون سرخود و...

vco

منبع نویز:یک منبع که خروجی اش،ولتاژی به صورت رندوم است.معمولا نویز هایی که خود سینتی سایزر ها به صورت پیشفرض دارند،نویز سفید،قهوه ای،صورتی،و یا نویز های فرکانس پایین همانند هووم،در این ماژول ها موجود است.به قسمت پایینی ماژول ترکیبی زیر،دقت کنید.

منبع نویز

LFO:اسیلاتور فرکانس پایین،که ممکن است با یا بدون ولتاژ،کنترل شود.این ماژول،میتواند در زمان هایی مثل یک چهارم ثانیه،تا چندین دقیقه،کار کند.از این ماژول معمولا برای کنترل کردن ماژول های دیگر استفاده میشود.مثلا اگر با VCO مدوله شود،مدولاسیون فرکانسی را به وجود میاورد،که باعث به وجود آمدن افکت ویبراتو،میشود.اما اگر یک VCA(آمپلی فایر کنترل شده با ولتاژ)را مدوله کند،مدولاسیون دامنه را به وجود میاورد که باعث ساخته شدن افکت ترمولو،میشود که افکت ها،با فرکانس LFO نیز رابطه دارند.همچنین،از موج مستطیلی این اسیلاتور،میتوان برای تحریک کننده ی تایمینگ منطقی،استفاده کرد.

ال اف او

EG:ژنراتور انولوپ(پاکت نامه)،یک منبع ولتاژ گذرا است.یک تریگر در حظور یک گیت،به یک ژنراتور انولوپ متصل میشوند و یک ولتاژ شکل یافته را میسازند،شکل این ولتاژ،دقیقا شکل ADSR است(حمله،تنزل،نگه داشتن،افتادن).یک ولتاژ گذرایی که بلند شده و سپس پایین میاید.این ماژول،معمولا با کیبورد تحریک میشود اما میتواند با هر ماژول دیگری که به آن در سیستم متصل شده باشد،تحریک شود،و سیگنال ورودی را بالا ببرد،کمی پایین بیاورد،نگه دارد و در نهایت رها کند.این فیلتر ها معمولا روی دامنه ی یک VCA یا فرکانس وسط یک VCF،کنترل انجام میدهند اما چون ماژول جداگانه و قابل پچ کردن است،میتواند برای ماژول های دیگر همچون VCO،برای کنترل فرکانس و یا پهنای پالسشان،مورد استفاده قرار گیرد.برخی اوقات،انولوپ های ساده تر AD یا AR و یا پیچیده تر DADSR(تاخیر،حمله،تنزل،نگه داشتن،افتادن)نیز موجود هستند.

 ژنراتور انولوپ

 پردازنده ها:پردازنده ها هم دارای ورودی،هم دارای خروجی و شاید دارای ورودی های کنترل،باشند.

VCF:فیلتر کنترل شده با ولتاژ،که اگر بالا گذر باشد،فرکانس های پایین را تضعیف و اگر پایین گذر باشد،فرکانس های بالا را تضعیف میکنند و اگر میان گذر باشد،فرکانس های بالا و پایین را تضعیف میکند.همچنین این فیلتر ها میتوانند باند نا گذر باشند(مثل نوچ فیلتر ها)تا فرکانس های میانی حذف شده و فرکانس های بالا و پایین،عبور داده شوند.اکثر این فیلتر ها دارای رزونانس(فرکانسی که بر روی آن،کار انجام میدهند و عمل میکنند)متغیری دارند و معمولا،با ولتاژ کنترل میشود.

فیلتر منترل شده با ولتاژ

VCA:آمپلی فایر کنترل شده با ولتاژ،یک آمپلی فایر است که بهره ی متغیر دارد،و دامنه ی سیگنال ورودی را در پاسخ به ولتاژ کنترلی اعمال شده،تغییر میدهد،منحنی پاسخ آن میتواند سهمی یا خطی باشد.

 امپلی فایر وی سی ای

LPG:دروازه پایین گذر،این ماژول ترکیبی شبیه به VCAوVCF عمل میکند اما در مدار،ا یک ایزولاتور اپتیکی-مقاومتی(وارکول)استفاده میکند تا به ولتاژ اعمال شده،واکنش نشان دهد،که باعث میشود هم سیگنال را تقویت و هم آنرا فیلتر کند و در تقویت فرکانس های بالا نیز اطلاعات را بهتر تقویت میکند.

ال پی جی

RM:مدولاتور حلقه،دارای دو ورودی است که برای ایجاد جمع یا تفریق دو فرکانس،مورد استفاده قرار میگیرند در حالی که سیگال های اصلی را سرکوب میکند.به مدولاتور بالانس نیز معروف است.

امپلی فایر وی سی ای

 

مدولاتور حلقه

میکسر:یک ماژول که ولتاژ ها را با هم جمع و ترکیب میکند.

میکسر

لیمیتر SLEW:یک فیلتر پایین گذر با فرکانس بسیار پایین که سرعت تغییرات در ولتاژ را پایین میاورد.این باعث میشود تا هنگام تعویض نت،تعویض به ارامی و اصطلاحا پرتامنتو،صورت گیرد.

لیمیتر اسلیو

S&H:(سمپل اند هولد)نمونه گیری و نگه داری،معمولا یک پروسسور کنترل شده با ولتاژ است که بسته به طراحی،معمولا یک تحریک کننده،مقدار ولتاژ ورودی را اندازه گیری میکند،و این ولتاژ را در خروجی میبرد تا زمانی که تحریک کننده ولتاژ دیگری را بخواند،و پروسه تکرار شود.

منبع نویز

هماهنگ کننده:یک ماژول ترکیبی است که یک ولتاژ هماهنگ کننده ای را به وجود میاورد،که با تنظیم ناب های روی پنل،تنظیم میشود.هماهنگ کننده های پایه،با یک تریگر که به ورودی آنها متصل میشود،تحریک میشوند و مراحل را طی میکنند.طراحی های پیچیده تر،ممکن است دارای هماهنگ کننده های گام به جلو یا گام به عقب باشند یا تنها برای تعداد معدودی از مراحل کار انجام دهند.

 

 

 

سیکوانسر

ولتاژ ورودی دلخواه:ممکن است که از هر منبع ولتاژی برای سینتی سایزر ماژولارمان،استفاده کنیم،به شرطی که در رنج استاندارد کاری آن باشند،معمولا 15-تا15+ ولت.

از معایب سینتی سایزر های ماژولار،میتوان به گران بودن و زمخت بودن،اشاره کرد.به علت طبیعتی که دارند،یعنی نلب ها،ولوم ها و کشویی های زیاد،باز سازی دقیق یک صدا ممکن است سخت و نزدیک به غیرممکن باشد.به همین دلیل،از دهه 1970 به بعد،کم کم این سینتی سایزر ها از رده خارج و با کیبورد های فشرده،سمپلر ها،و یا دستگاه های متکی به پروتکل میدی،جایگزین شدند اما امزوره،هنوز هم برای آهنگ سازی مورد استفاده قرار میگیرند و به نظر شخصی بنده ی حقیر،هیچ گاه در دنیای موسیقی از مد نخواهند افتاد.

توابع ماژول ها:معمولا سه تابع اصلی وجود دارد،سیگنال،کنترل و منطق.معمولا،توابع توسط خود ماژول تعیین نمیشوند،بلکه،با نحوه ی استفاده از ماژول تعیین میشوند.مثلا،یک اسیلاتور،میتواند همانند یک منبع صوتی(سیگنال)عمل کند هنگامی که خروجی،در آخر به یک بلندگو میرسد،یا یک کنترل باشد هنگامی که خروجی اش یک پارامتر از ماژول دیگر را کنترل میکند،یا یک منطق باشد هتگامی که یک تابع منطقی را به وجود میاورد،مثل کلاک،تریگر،یا گیت.

سینتی سایزر های نیمه ماژولار:در سینتی سایزر های ماژولار،ماژول ها هر کدام یک جعبه یا فریم داند که به طور دلخواه،میتوانند کنار هم در یک رک،قرار گیرند،این ماژول ها معمولا با کابل های پچ،به هم متصل میشوند،و یک سیستم ممکن است دارای ماژول هایی از جاهای مختلف(کارخانه های مختلف)باشد،به شرطی که ماژول ها دارای استاندارد های یکسان و مشخصات الکتریکی یکسان و قابل مچ شدن،باشند.سینتی سایزر های نیمه ماژولار،یک کالکشن از ماژول های یک کارخانه است که به هم چسبیده اند،و در قالب یک ساز،عرضه میشوند.

سینتی سایزر نیمه ماژولار

همچنین،ماژول ها نمیتوانند به بیرون بیایند و معمولا توسط خود کارخانه به هم متصل میشوند،اگرچه ممکن است کارخانه انجام این کار را در اختیار خودمان بگذارد.یا مکانیسمی را اراعه کند که بتوانیم ماژول ها را به طور دیگری،به هم متصل کنیم.همانند سیستم ماتریکسی.

کرگ ام اس 20

سیستم ماتریکسی:در این سیستم،از کلید ها یا پین های ماتریکسی استفاده میشود که نقطه ی تقابل آنها به هم،نقطه ی اتصال دو ماژول است.

سینتی سایزر ماتریکسی

قابلیت اتصال به صورت الکترونیکی:در این روش،هر کدام از کلید ها را فشار دهیم،نحوه ی اتصال ماژول ها نیز فرق خواهد کرد،یا مثلا میتوانند نحوه ی اتصال ماژول ها،به صورت عدد باشند،که هر عددی به سیستم بدهیم،طبق دستور آن عدد،ماژول ها را به هم متصل میکند.

سینتی سایزر الکترونیکی

سینتی سایزر های ماژولار هیبرید:این سینتی سایزر ها،معمولا هم از سخت افزار و هم نرم افزار به صورت ترکیبی،استفاده میکنند.

سینتیسایزر هیبرید

 

محمد جهان پرور بازدید : 376 شنبه 25 آبان 1398 زمان : 23:20 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
درباره ی سیستم های صوتی،پرداختن به بحث های تخصصی سیستم های صوتی.
اطلاعات کاربری
موضوعات

  • بلندگو در سیستم های صوتی
  • درباره امپلی فایر
  • انواع بلندگو
  • کراس اور ها
  • المان های الکترونیکی
  • درباره ی سیستم
  • میکسر ها
  • میکروفون ها
  • اکوستیک
  • درباره هدفون ها
  • حوزه دیجیتال
  • سیگنال پروسسور ها
  • ساز ها و دستگاه های آهنگ سازی
  • اصول صدابرداری
  • درباره ی موسیقی
  • الکترومغناطیس
  • فیزیک
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 181
  • کل نظرات : 51
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 213
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 446
  • گوگل امروز : 10
  • گوگل دیروز : 147
  • بازدید هفته : 1,156
  • بازدید ماه : 463
  • بازدید سال : 57,868
  • بازدید کلی : 1,206,119