loading...

مرجع کامل سیستم های صوتی ایران

سلام دوستان.برخی از ساز ها،که الکترونیکی هستند،همانند میدی کنترلر،درام الکترونیکی و ... برای آنکه بتوانند اطلاعات صوتی را به صورت دیجیتال به رایانه ها و حافظه ه

 ادامه قسمت قبل...

توسعه میدی:قابلیت های انعطاف پذیری و گسترش میدی،باعث شد تا استاندارد میدی،پای خود را فراتر از آنچه که برایش طراحی شده بود،بگذارد.

جنرال میدی:میدی اجازه میدهد تا انتخابات صدای یک دستگاه،همگام با پیغام ها،تغییر کند،اما تضمینی وجود ندارد که دو دستگاه،یک صدا را توسط یک پیغام ایجاد کنند.مثلا برنامه ی#0 در یک دستگاه ممکن است صدای پیانو باشد و در دستگاهی دیگر،صدای فلوت!استاندارد جنرال میدی برای این ایجاد شد تا یک بانک صوتی ایجاد شود و اجازه دهد که یک فایل میدی که در دستگاهی ایجاد شده،در دستگاه دیگر نیز به صورت کاملا مشابه،پخش شود.جنرال میدی،یک بانک صوتی متشکل از 128نوع موسیقی که به 16خانواده ساز های موسیقی که هرکدام دارای 8 زیرمجموعه هستند،تشکیل شده است.و به هر برنامه یک شماره را اختصاص میدهد،مثلا پرکاشن در کانال 10 قرار دارد و در صورت انتخاب پرکاشن،هر نوت میدی،یک صدای پرکاشن را مینوازد.دستگاه هایی که از این استاندارد پیروی میکنند باید حداقل دارای 24 نت پلی فونیک باشند.هر تغییر بر روی دستگاه جنرال میدی،باید در دستگاه های دیگر هم قابل اجرا باشد.این استاندارد با اعدادی که به پچ ها معروف هستند تعریف شده،تا همه ی کارایی ها مشخص باشد و در دستگاه های دیگر،به طور درستی برنامه ها اجرا شوند.این استاندارد،تنوع در نقشه ی تعریف شده را از بین میبرد،برخی از سازندگان،مخالفت میکردند با اینکه کدام نت باید نماینده ی میدل c یا همان c4 باشد،اما جنرال میدی مشخص میکند که نت شماره ی 69 باید a440 باشد،که باعث میشود میدل c بر روی نت 60 واقع شود.دستگاه های سازگاز با این استاندارد،باید قابلیت هایی همچون پاسخ به ولوسیتی یا همان سرعت،افتر تاچ،و چرخ پیچ باشند،تا درهنگام روشن شدن بتوان تنظیمات پیش فرضی را برای آنها انجام داد،و همچنین،برخی دیگر از انواع کنترلر ها همچون پدالها را پشتیبانی کنند.نمونه ای از جنرال میدی ساده شده برای دستگاه هایی همچون موبایل نیز با تنظیمات محدود تر به نام GM lit وجود دارد.

جنرال میدی

 

 

جنرال میدی درام

جنرال میدی 2،GS،وXG:در استاندارد جنرال میدی،128 صدای ساز،به اندازه کافی وسیع و بزرگ نبود.شرکت رولند،برای خود استاندارد GS را به وجود اورد،که امکانات بیش تری همچون درام کیت های بیش تر،افکت ها و ... را در غالب یک بانک اطلاعاتی قابل دسترس به وجود اورد.و همچنین از پارامتر هایی استفاده کرد که در استاندارد های دیگر ثبت نشده بودند.XG نیز توسط یاماها تعریف شد و به زبانی ساده،درام کیت ها و صدا های بیش تری را شامل میشد،اما از استاندارد های ثبت نشده،استفاده نکرد،و قابلیت پلی فونیک را تا 32 صدا،افزایش داد.هردوی این استاندارد ها،با جنرال میدی،میتوانستند ارتباط برقرار کنند اما با یکدیگر،نه.هر دوی آنها برای گسترش کارایی های شرکت سازنده شان ساخته شده بودند و هر دو نیز توسط نرم افزار های ساخت موسیقی،پشتیبانی میشوند.

جنرال میدی 2

 

در سال 1999،استاندارد جنرال میدی 2 ساخته شد.این استاندارد از قابلیت های جنرال میدی پشتیبانی میکرد،اما پلی فونی را تا 32 صدا افزایش داد،تعدادی از شماره های کنترل هایی همچون پدال پا را پشتیبانی کرد،و از استاندارد های ثبت شده و پیغام های سیستمی یونیورسال استفاده کرد،و شامل تنظیم و تیونینگ های مربوط به میدی نیز میشود.

تیونینگ و تنظیمات میدی:بسیاری از سینتی سایزر ها،از تیونینگ اعتدال مساوی بین نوت ها بهره میبرند.استاندارد تیونینگ میدی،اجازه داد که بتوان از تنظیمات متفاوتی بین نوت ها بهره برد.همچنین این استاندارد اجازه داد تا بتوان ریز پرده ها را در 128 عدد پچ،استفاده کرد،و نیز،اجازه داد تا به صورت همزمان بشود پیچ نوت را تغییر داد(مثلا با رول پیچ)

تیونینگ میدی

 

کد زمان:یک دستگاه هماهنگ کننده،میتواند یک سیستم میدی را با کلاک داخلی،زمان بندی و تنظیم کند.اما اگر سیستم همزمان از چندین هماهنگ کننده استفاده کند،آنها باید توسط یک کلاک واحد سنکرونیزه شوند.کد های زمانی میدی،توسط پیغام های سیستمی از نوع SysExپیاده سازی میشوند،که منحصرا برای تایم بندی طراحی شده اند.و قابلیت ترجمه شدن از،و یا به استاندارد smpte شوند.کلاک میدی،بر پایه ی تمپو تنظیم میشود در حالی که smpte بر پایه ی تعداد فریم بر ثانیه کار میکند،و از تمپو مستقل است.در کد های زمانی میدی همچنین،اطلاعات موقعیت نیز وجود دارد،و نیز میتوانند خود به خود تنظیم شوند اگر پالس تنظیم کننده از دست برود!

تایم کد میدی

 

کنترل ماشین و نمایش در میدی:یکی از قابلیت های میدی که شاید زیاد زبطی به موسیقی و آهنگسازی نداشته باشد،قابلیت کنترل نمایش ها است!نوعی از پیغام های SysEx دستورات اجرای قطعاتی همانند ال ای دی ها،نور ها و لیزر ها،حرکات موتور های آنها،صدای پخش شونده و.... را کنترل کنند!همچنین میتوان با استفاده از کامپیوتر،و نرم افزار ها،برنامه های خاصی را طراحی و اجرا کرد.کنترل نمایش،در اجرا های زنده،استیج ها و مکان های خاص،کاربرد دارد.

 

 کنترل نمایش میدی

در کنترل ماشین،معمولا از همان پیغام های SysEx برای فرمان دادن به دستگاه های ریکوردر و یا دستگاه های دیگر،به کار میرود،یک هماهنگ کننده،میتواند دستورات شروع و پایان ضبط را به یک دیتگاه نوار کاست و یا هارد دیسک های سیستم،بفرستد.نیازی به سنکرونیزه کردن هماهنگ کننده و ریکوردر نیست.

کنترل ماشین میدی

 

کنترل ماشین میدی

 

مهر زمان بندی:یکی از راهکار هایی که باعث میشود مشکلات مربوط به زمان بندی میدی رفع گردد،علامت گذاری پیغام های رویداد میدی است،که چه هنگام باید پخش شوند،و ذخیره ی آنها در بافر اینترفیس،جلو تر از زمان!(کلاک).ارسال داده ها قبل از آن،احتمال آنکه یک گذرگاه بتواند تعداد زیادی داده را همزمان بفرستد،کاهش داده و ممکن است باعث پدیده ی غرق شدن داده ها شود!مهر زمان بندی همچنین باعث میشود که داده ها،با دقت بسیار بالایی ذخیره شده و نیز با دقت بالایی پخش شوند.هنگامی که داده ها به اینترفیس میرسند،دیگر داده ها در زمان بندی مشکلی ایجاد نمیکنند،و همچنین دیگر کند بودن سیستم عامل و جیتر،مهم نیست و داده ها با دقت بالایی میتوانند منتقل شوند.مهر کردن داده ها،همچنین اجازه ی ویرایش داده ها را با دقت بالا در نرم افزار ها میدهد.خوبی مهر کردن داده ها در زمان پلی بک،و پخش مجدد،در وابسته نبودن داده ها به کلاک سیستم است.

میدی تایم کد

 

انتقال سمپل ها:یکی از قابلیت های پیش بینی نشده ی پیغام های SysEx ،توانایی آنها در انتقال سمپل ها بین دستگاه ها بود.پس از پیدا شدن این قابلیت،استاندارد SDS برای به اشتراک گذاری و انتقال سمپل ها به وجود آمد.بعد ها،این استاندارد،به همراه یک جفت دستور ارسال میشد،که دارای اطلاعات کافی برای سمپل بود،که باعث میشد نیاز نباشد تمامی جزییات سمپل ها ارسال شوند.

DLS:این استاندارد،یک استاندارد پسوند فایل های صوتی دیجیتال است که مخصوص دستگاه های دیجیتالی موسیقی،توسعه یافته است،این فایل ها حاوی اطلاعات این دستگاه ها هستند،و خوبی این فرمت،سازگاهری آن با پروتکل میدی و انتقال صدا توسط میدی است.

 

فرمت dls

محمد جهان پرور بازدید : 275 چهارشنبه 25 مهر 1397 زمان : 10:27 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
درباره ی سیستم های صوتی،پرداختن به بحث های تخصصی سیستم های صوتی.
اطلاعات کاربری
موضوعات

  • بلندگو در سیستم های صوتی
  • درباره امپلی فایر
  • انواع بلندگو
  • کراس اور ها
  • المان های الکترونیکی
  • درباره ی سیستم
  • میکسر ها
  • میکروفون ها
  • اکوستیک
  • درباره هدفون ها
  • حوزه دیجیتال
  • سیگنال پروسسور ها
  • ساز ها و دستگاه های آهنگ سازی
  • اصول صدابرداری
  • درباره ی موسیقی
  • الکترومغناطیس
  • فیزیک
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 181
  • کل نظرات : 51
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 154
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 215
  • باردید دیروز : 497
  • گوگل امروز : 34
  • گوگل دیروز : 59
  • بازدید هفته : 712
  • بازدید ماه : 8,386
  • بازدید سال : 65,791
  • بازدید کلی : 1,214,042