loading...

مرجع کامل سیستم های صوتی ایران

سلام دوستان.اکو،در علم اکوستیک،به معنای برخورد و بازتاب صدا همراه با تاخیر،میباشد.در سیگنال پروسسینگ،اکو یک افکت پرکاربرد است که صدای مداح،خواننده را بسیار زیبا

برخی از حیوانات از اکو برای جهت یابی استفاده میکنند همانند دلفین ها خفاش ها و...

برسی اکوستیکی:موج های اکوستیکی که به سطوح سخت برخورد میکنند،بازتاب میشوند.این بازتاب،معمولا مقداری با دامنه ی کمتر از صدای اصلی است،و به دلیل محدودیت سرعت صوت،با تاخیر نسبت به صدای اصلی،به گوش ما میرد.حال هرچه فاصله ی سطح بازتاب کننده نبست به منبع صوت و گوش،بیش تر باشد،این تاخیر بیش تر خواهد بود.اگر صدا،پس از برخورد به یک سطح،دوباره به سطحی دیگر یا چندین سطح دیگر برخورد کند و اکو هایی دیگر به وجود بیاورد،این اثر،ریورب نام دارد.در واقع تفاوت اکو و ریورب در همین جا است،در حالت اکو،صدا تنها یک بار بازتاب میشود اما در حالت ریورب،ممکن است چندین بار صدا بازتاب شود.

افکت اکو

 

گوش انسان نمیتواند اکو را از صدای اصلی متمایز کند،در صورتی که تاخیر صدای اکو کمتر از 1/10 ثانیه باشد.سرعت صوت در هوای خشک و با دمای 25 درجه،343 متر بر ثانیه است.به همین خاطر،جسم بازتاب کننده ی صدا باید دارای فاصله ای حداقل 17.2متری از منبع صدا داشته باشد تا شنونده ای که کناز منبع صدا است،بتواند اکو را تشخیص دهد.اگر کنار یک منبع صدا باشیم،منبع صدایی تولید کند و اکو آن دو ثانیه بعد به گوش ما برسد،میتوان گفت فاصله ی ما از جسم بازتاب کننده 343متر است!

اکو چیست؟

 

قدرت بازتاب اکو،با واحد دسی بل برای سنجش میزان فشار صوتی استفاده میشود.اکو،در برخی از جاها همانند سونار ها،مطلوب،و در برخی جاها همانند سیستم های تلفن،نامطلوب است.

برسی الکترونیکی:در الکترونیک و یا سیگنال پروسسینگ چه در میکسر های دیجیتال و چه در نرم افزار ها،،یک مدار الکترونیکی یا پروسسور ها،افکت اکو را شبیه سازی میکنند.در این مدارات یا نرم افزار ها،سه پارامتر اصلی اکو معمولا وجود دارد،حجم،تکرار،و تاخیر.در برخی از افکت های پیشرفته تر چه نرم افزاری و چه سخت افزاری،تنظیمات بیش تری همانند پایداری،خشکی و خیسی،و... نیز ممکن است وجود داشته باشند.

افکت های نواری:برای شبیه سازی اکو با الکترونیک،باید ابتدا صدا را ضبط کرد و با تاخیر،آنرا پخش کرد.در دستگاه های انالوگ و قدیمی،نوار کاست ها بهترین ابزار برای ذخیره سازی بودند،به همین خاطر افکت های اکوی قدیمی،از نوار کاست ها استفاده میکردند!این افکتور ها معمولا از دو تا چند هد استفاده میکردند،یکی برای پرینت صدا بر روی نوار و دیگری برای پخش مجدد آن.هد ها از هم مجزا هستند،پس اگر شما صدای خروجی را نسبت به ورودی مانیتور کنید،تاخیر در باز پخش اتفاق خواهد افتاد.سرعت نوار و فاصله ی بین دو هد،زمان تاخیر را تعیین میکنند.بسیاری از ریکوردر های نواری،با سرعتی بین 7.5 تا 15 اینچ بر ثانیه،کار میکنند.در نتیجه،اگر مثلا فاصله ی بین دو هد یک اینچ باشد و این دستگاه با سرعت 15 اینچ بر ثانیه کار کند،در نتیجه،تاخیری برابر با 1/15 ثانیه یا حدود 66 میلی ثانیه خواهیم داشت.حال اگر سرعت نوار را به 7.5 اینچ بر ثانیه کاهش دهیم،این تاخیر برابر با 133 میلی ثانیه خواهد شد.

افکت نواری تیپ

 

در ادامه،برای داشتن تکرار بیش تر،باید صدای ریکورد شده را دوباره به قسمت ورودی برگرداند،تا شبکه فیدبک برای تکرار ایجاد شود.اگر فاصله ی بین دو هد ثابت باشد تنها راه تغییر تاخیر،تغییر سرعت نوار است.به همین خاطر افکت های قدیمی دارای یک واحد برای کنترل دور موتور داشتند.اما برای داشتن تاخیر های بیش تر محدودیت وجود دارد چون اگر سرعت نوار را کمتر از حدی مجاز کنیم،کیفیت صدا پایین خواهد امد.اگر هد های پرینت و پلی بک از هم 15 اینچ فاصله داشته باشند،و سرعت چرخش نوار 15 اینچ بر ثانیه باشد،تاخیر یک ثانیه ای به وجود خواهد آمد.حال با کاهش سرعت به 7.5 اینچ بر ثانیه،تاخیر دو ثانیه ای را خواهیم داشت.

افکت های BBD:بعد ها،با اختراع چیپ های الکترونیکی که دارای چندین ترانزیستور و خازن بودند،دیگر استفاده از این تکنیک  برای اکو ها،حذف شد،این چیپ ها،با ترانزیستور ها و شارژ خازن،سیگنال را به هم انتقال میدادند اما به دلیل زمان بردن شارژ و دشارژ خازن ها تاخیر ایجاد میشد.در نهایت با میکس کردن سیگنال خروجی چیپ های BBD،با صدای اصلی،میشد اکو را به وجود آورد.این افکت های کاملا الکترونیکی،کوچک بودند و نیاز به نگهداری همانند افکت های نواری،نبودند.اگر چه آنها بسیار نویز پذیر،وفاداری کم،و دارای زمان تاخیر محدودی بودند.مدارات BBD  اما امکانات بیش تری همانند فنگر،(شیفت دادن به سیگنال و دوباره جمع با سیگنال اصلی)،افکت کورد،فاز شیفتر،داشتند اما برای اکو،زیاد مناسب نبودند تا اینکه اکو های دیجیتالی بر روی کار آمدند.

bbd افکتور

افکت bbd

 

افکت های دیجیتال:در این گونه افکت ها،صدای ورودی ابتدا تبدیل به داده های دیجیتال میشوند سپس بر روی حافظه های بافر،قرار میگیرند.بعد از گذشتن زمان تاخیر،دوباره تبدیل به آنالوگ شده و به خروجی فرستاده میشوند.از مزایای این افکت ها میتوان به ارزان بودن،داشتن آپشن های زیاد و تاخیر بسیار زیاد،اشاره کرد.کیفیت آنها نیز بسیار مطلوب است اما شاید به پای افکت های نواری از نظر کیفیت،هیچگاه نرسند.

افکتور اکو

 

در این افکت ها،پنل های ال ای دی،اطلاعات را نمایش میدهند،همانند زمان تاخیر،نوع افکت،و...

افکت دیجیتال

 

امروزه،به دلیل کم حجم بودن این افکت ها،میتوان از آنها در میکسر ها،استفاده کرد.همچنین،میتوان از چندین افکت دیگر در کنار آنها استفاده کرد،به همین دلیل میتوان گفت که حجم این افکت ها بسیار کم است.

مدار اکو دیجیتال

 

در اخر،فهمیدیم که افکت های اکو،دارای سه پارامتر اصلی حجم صدای خروجی،تاخیر،و تعداد تکرار میباشند که بسته به موقعیت،میتوان آنها را تغییر داد.مثلا برای مداحی،تکرار کم و تاخیر زیاد،بهتر است،و خواننده ها،تاخیر کم و تعداد تکرار بیش تر را میخواهند.

 

افکتور اکو

محمد جهان پرور بازدید : 3979 یکشنبه 05 خرداد 1398 زمان : 1:41 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
درباره ی سیستم های صوتی،پرداختن به بحث های تخصصی سیستم های صوتی.
اطلاعات کاربری
موضوعات

  • بلندگو در سیستم های صوتی
  • درباره امپلی فایر
  • انواع بلندگو
  • کراس اور ها
  • المان های الکترونیکی
  • درباره ی سیستم
  • میکسر ها
  • میکروفون ها
  • اکوستیک
  • درباره هدفون ها
  • حوزه دیجیتال
  • سیگنال پروسسور ها
  • ساز ها و دستگاه های آهنگ سازی
  • اصول صدابرداری
  • درباره ی موسیقی
  • الکترومغناطیس
  • فیزیک
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 181
  • کل نظرات : 51
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 64
  • آی پی دیروز : 213
  • بازدید امروز : 86
  • باردید دیروز : 446
  • گوگل امروز : 33
  • گوگل دیروز : 147
  • بازدید هفته : 1,225
  • بازدید ماه : 532
  • بازدید سال : 57,937
  • بازدید کلی : 1,206,188