loading...

مرجع کامل سیستم های صوتی ایران

سلام دوستان.امپلی فایر ها،برای مچ شدن در سیستم صوتی،و بسته به نوع کاربردشان،دارای مشخصات متفاوتی هستند که در هنگام خرید باید حتما برسی و مقایسه شوند تا بتوان به

ادامه قسمت قبل...

9-اعوجاج اینترمدولاسیون IMD:یک سیگنال صوتی،ممکن است در آن واحد حامل چندین فرکانس مختلف باشد،با برسی شکل یک سیگنال صوتی میتوان به راحتی فهمید که فرکانس های زیر،بر روی فرکانس های بم،کاملا سوار هستند.اما این فرکانس ها نباید با هم جمع،و یا ضرب شوند!در آن صورت،به راحتی سیگنال بهم میریزد.در سیستم ها و امپلی فایر های غیر خطی تر،این پدیده بیش تر آشکار میشود.برای از بین بردن یا کاهش این اعوجاج بهترین راهکار،بالا بردن بهره ی فیدبک منفی در امپلی فایر هست.اما بالا بردن این بهره نیز معایب خاص خود را دارد.البته این اعوجاج در سیستم های صوتی،در بلندگو ها بیش تر دیده میشوند،چون غیر خطی هستند.راهکار،تفکیک بیش تر فرکانس های صدا و استفاده از اسپیکر های چند راهه است،به خصوص با استفاده از کراس اور های اکتیو.

اینترمدولاسون دیستوریشن

 

10-نویز:هنگامی که امپلی فایر به برق بدون هیچ ورودی ای متصل و روشن است،از داخل اسپیکر یک صدای هوووووم شنیده میشود.اما این صدا چیست؟و از کجا میاید؟در امپلی فایر هایی که کاملا با برق باطری کار میکنند،مانند امپلی فایر داخلی پخش خودرو(نه همانند امپلی فایر های دیگر خودرو که منبع تغذیه سوییچینگ دارند)این صدا،حتی بدون وجود ورودی،بسیار کم است،اما در امپلی فایر هایی که با برق شهر کار میکنند،ترانسفورماتور داخل امپلی فایر و یا منبع تغذیه سوییچینگ هر امپلی فایری(شامل امپلی خودرو)،کمی ممکن است فرکانس کاری خود را به امپلی فایر القا کند!مثلا ترانسفورماتور،فرکانس 50 هرتز و سوییچینگ ها فرکانس های بالای 20 کیلو هرتز را.این اثر باعث به وجود امدن صدای هووووم و یا صدای تیییسسسسس در امپلی فایر میشوند.راهکار کاهش این صدا،استفاده از بدنه ی فلزی در دستگاه و اتصال آن به ارث،بالا بردن ظرفیت خازنی منابع تغذیه،استفاده از کابل های مرغوب در داخل امپلی فایر ها(توسط کارخانه)و در اتصالات بیرونی(توسط نصاب ها)است.همچنین،به جز منبع تغذیه امپلی فایر،عبور کابل های برق فشار قوی در نزدیکی امپلی فایر و یا معیوب بودن و بد کار کردن دینام در خودرو،ممکن است باعث به وجود امدن این نویز نیز شود.

 

 

نویز

11-پاسخ ترنزینت دستگاه:در یک دستگاه،در حالت پایدار و یک ورودی مشخص،ممکن است دیستوریشن بسیار کمی به وجود بیاید.اما در حالت گذرا،آنهم به صورت تغییرات ناگهانی،ممکن است دیستوریشن زیاد شود.مثلا اگر سیستم در حال پخش فرکانس مشخصی باشد و فرکانس لحظه ای تغییر کند،کمی زمان ببرد تا سیستم خود را با آن فرکانس هماهنگ کند.پاسخ گذرا یا همان ترنینت دستگاه،اندازه گیری اش کمی سخت است اما با بالا بردن بهره ی فیدبک منفی میتوان سرعت پاسخ را افزایش داد.همچنین،وجود سلف و خازن در کراس اور ها و دمپینگ فکتور بلندگو ها نیز در پاسخ گذرای سیستم تاثیر گذار هستند.

پاسخ ترنزینت

 

12-صدای تیک و تق در دستگاه های مکانیکی:در نوار کاست ها و دیسک های گرامافون،موتوری که نوار یا دیسک را میچرخاند،ممکن است باعث افتادن نویز بر روی صدا شود.همچنین،وجود فن خنک کننده در دستگاه باید به دقت و با فیلتر های خوب نصب شود،وگرنه روی صدا نویز میاندازد.نسبت نویز موتور های الکتریکی دستگاه به سیگنال صدا،در آن دستگاه ها،بر حسب درصد بیان شده و عدد کمتر،بهتر است.در گرامافون ها،که با سوزن کار میکنند،ممکن است لرزش های اتاق نیز بر نویز و صدای دستگاه تاثیر بگذارد!

گرامافون

 

مشخصه های دیجیتال:ذخیره کردن اطلاعات به صورت دیجیتال،مزایای بسیار زیادی دارد،عدم نیاز به موتور مکانیکی،عمر طولانی،قابلیت خواندن با دفعات بسیار زیاد،کوچک بودن و....اما تبدیل سیگنال انالوگ صدا به دیجیتال معایب بسیار بزرگی دارد،از جمله اینکه نویز روی صدا میندازد،هیچ گاه صدای پخش شده،صدای اصلی نخواهد بود،نیاز به پردازنده های قوی تر برای پخش بهتر و ....در ادامه مشخصه های دیجیتال دستگاه هایی را که دیجیتال کار میکنند را برسی میکنیم.

13-جیتر:در سیستم های دیجیتال،باید حتما فرکانس کلاک سیستم بسیار با کیفیت و بدون هیچ تاخیر هایی،به مدارات مبدل و کانورتر برسد.کوچکترین تاخیر در فرکانس کلاک،باعث جیتر شدن دستگاه و عدم همخوانی کانورتر با داده ها میشود.یعنی،یک تاخیر کوچک،باعث میشود تا کانورتر،در یک لحظه دیر عمل کند و در لحظه ی بعد زود،و نظم کار را بهم بریزد.استفاده از کابل های رابط مرغوب برای دستگاه ها،و به خوبی زمین کردن دستگاه،و عدم وجود نویز های قوی تاثیر گذار بر سیستم های دیجیتال در محیط برای سیستم،از میزان این خطا میکاهد.

جیتر

جیتر

 

14-سمپل ریت یا نرخ نمونه برداری:در سیستم های دیجیتال،از موج های آنالوگ،باید نمونه برداری شود،اما هرچه سرعت نمونه برداری بیش تر باشد،صدایی که در پخش کننده باز سازی میشود،بیش تر به صدای اصلی شبیه خواهد بود.این پارامتر،بر حسب نمونه بر ثانیه سنجیده میشود اما به دلیل شباهت سنجشش به فرکانس یک موج،بر حسب هرتز بیان میشود.مثلا نرخ نمونه برداری 128 کیلوهرتز،یعنی مدارات درایور امپلی فایر با حداکثر سرعت 128 هزار بار در ثانیه از داده ها نمونه گرفته و پخش کند،البته ناگفته نماند که در هنگام ریکورد صدا و یا ذخیره ی صدا،باید به اندازه ی 128 هزار بار در ثانیه یا بیش تر،از نمونه ی انالوگ صدا،سمپل گرفته شده باشد،اگرنه،صدا با همان سمپل ریتی پخش میشود که ریکورد شده.هرچه فرکانس سمپل ریت هم در ریکوردر و هم در امپلی فایر های دیجیتال بیش تر باشد،هم صدا به نمونه ی اصلی نزدیک تر خواهد بود،و هم تاخیر های فازی و دیستوریشن های کمتری به وجو خواهد آمد،و همچنین پهنای باند بیش تری در اختیار خواهیم داشت،البته ناگفته نماند سمپل ریت های بسیار بالا نیز ممکن است باعث بالا رفتن حجم فایل صوتی،بشود.سمپل ریت های متفاوت در عمق بیت های 24 بیت را مشاهده کنید:

سمپل ریت

 

15-عمق بیتbit depth:برای آنکه سیگنال آنالوگ به دیجیتال تبدیل شود،مقادیر لحظه ای آن باید در حافظه یاد داشت شود.برای این کار،ابتدا سیگنال انالوگ را به شکل مدولاسیون پالس کد شده در میاورند،سپس برای هر نمونه،مقداری تعیین میشود و در حافظه میرود.حال،فرض کنید که یک نیم سیکل موج،که 5 بار از آن میخواهیم نمونه بگیریم را در اختیار داریم.حال،هرکدام از این نمونه ها با چه مقادیری باید نویشته شوند؟فرض کنیم حداکثر دامنه ی این نیم سیکل،4 ولت باشد.اگر عمق بیت(فقط در نیم سیکل) 3 باشد،دامنه ی ولتاژ اگر کمتر از 1 باشد،صفر میشود،اگر بین 1تا3 باشد،همان 2 میشود و بالا تر از 3،عدد 4 در حافظه ثبت میشود،اما اگر عمق بیت را به 7 واحد افزایش بدهیم،مقادیر سیگنال در این 5 نمونه،بسیار دقیق تر ثبت میشود،برای مقدار کمتر از 0.5عدد صفر،بین 0.5 تا 1 عدد 1،بین 1تا1.5 عدد2،بین 1.5تا2عدد 3،بین 2تا2.5عدد 4،بین 2.5تا3عدد 5،بین بین 3تا3.5عدد 6،و بالا تر از 3.5،عدد 7 ثبت میشود،که مقادیر بسیار دقیق تر ثبت شده و در باز سازی نیز سیگنال انالوگ تولید شده،بسیار بیش تر شبیه به سیگنال تولیدی اصلی خواهد بود.

تفاوت دو عمق بیت متفاوت،یکی 16 و دیگری 24:

عمق بیت

سمپل ریت و نرخ نمونه برداری،دو کمیت بسیار وابسته به هم اما با نحوه ی کاری متفاوت هستند،در هردو،مقادیر بالا تر یعنی کیفیت بهتر،چه در پخش کننده ها و چه در رکوردر ها.

محمد جهان پرور بازدید : 1018 شنبه 06 مرداد 1397 زمان : 23:07 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
درباره ی سیستم های صوتی،پرداختن به بحث های تخصصی سیستم های صوتی.
اطلاعات کاربری
موضوعات

  • بلندگو در سیستم های صوتی
  • درباره امپلی فایر
  • انواع بلندگو
  • کراس اور ها
  • المان های الکترونیکی
  • درباره ی سیستم
  • میکسر ها
  • میکروفون ها
  • اکوستیک
  • درباره هدفون ها
  • حوزه دیجیتال
  • سیگنال پروسسور ها
  • ساز ها و دستگاه های آهنگ سازی
  • اصول صدابرداری
  • درباره ی موسیقی
  • الکترومغناطیس
  • فیزیک
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 181
  • کل نظرات : 51
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 147
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 206
  • باردید دیروز : 497
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 59
  • بازدید هفته : 703
  • بازدید ماه : 8,377
  • بازدید سال : 65,782
  • بازدید کلی : 1,214,033