loading...

مرجع کامل سیستم های صوتی ایران

سلام دوستان.در سیستم های صوتی 2راهه و بیش تر،به بلندگویی که وظیفه ی پخش فرکانس های ریز را دارد،تیوتر میگویند.تیوتر ها،انواع بسیار مختلف و هرکدام با کارایی خاص د

 

تیوتر های غیر الکترودینامیکی،که میتوان به تیوتر های پیزویی و ربانی و... اشاره کرد.

 

تیوتر های پیزو:میدانیم که اگر به یک نوع خاصی از کریستال به نام پیزو،و یا کوارتز جریان الکترونیکی بدهیم،شروع به لرزش میکنند.تیوتر های پیزو الکتریک،از این خاصیت کریستال ها استفاده کرده،و با دادن جریان الکتریکی که همان صداست،به انها،باعث به ارتعاش در امدن و تولید صدا میشوند.این تیوتر ها،پاسخ فرکانسی بالایی حتی در محدوده ی آلترا سونیک دارند که گاهی ممکن است تا 100 کیلوهرتز نیز جواب بدهند.این تیوتر ها،به علت دامنه ی حرکتی بسیار پایین،حجم صدای کمی دارند،و برای فرکانس های پایین تر از 2_3 کیلو هرتز اصلا مناسب نیستند.معمولا این تیوتر ها به صورت هورن ساخته میشوند تا با جمع کردن صدا در یک جهت و سپس پرتاب آن،باعث بهتر شنیده شدن صدا بشوند.این تیوتر ها معمولا میتوانند به عنوان سوپر تیوتر استفاده شوند و یا در اسپیکر های معمولی،و کوچک،یک بلندگویی شبیه فول رنج ها وظیفه ی پخش فرکانس های پایین تر را داشته باشد و تیوتر پیزو وظیفه ی پخش فرکانس های بالا را بر عهده بگیرند.

 تیوتر پیزو

تیوتر های ربانی:در این تیوتر ها،همانطور که از نامشان پیداست،از یک ربان برای تولید صدا استفاده میشود.این ربان،باید از جنس بسیار سبک ساخته شود،که معمولا یا از الومنیوم،و یا از مواد پلاستیکی ترکیب شده با مواد فلزی(برای عبود جریان الکتریکی)که به انها فیلم گفته میشود،استفاده میشود.این تیوتر ها معمولا به شکل مستطیل هستند،و یک ربان معمولا طویل،که رساناست،بین اهن ربا های قوی(معمولا نئودمیوم)قرار میگیرند.این تیوتر ها صدا را میتوانند به راحتی به اطراف پخش کنند،و برای اصتفاده در اسپیکر های استدیویی و مانیتورینگ بسیار ایده ال هستند.اما قیمت این تیوتر ها به دلیل اینکه باید در انها از مرغوب ترین مواد برای ساختن ربان و همچنین مگنت ها و بدنه استفاده شود،کمی بالاست.این تیوتر ها میتوانند حتی صدا هایمید رنج را تا حدودی پخش کنند.محدودیت پاسخ فرکانسی این تیوتر ها فقط به نوع طراحی انها برمیگردد.و البته نباید فرکانس های بم،و بالخصوص با دامنه ی زیاد به این تیوتر ها داد چون ممکن است باعث اسیب به ربانش بشویم.این تیوتر ها برای لاین اری نیز مناسب هستند،

 تیوتر ربانی

تیوتر های سطح مگنتی:این تیوتر ها،همانند تیوتر های ربانی هستند اما با این تفاوت که به جای استفاده از یک ربان رسانا،از یک صفحه ی بسیار سبک که بر روی ان خطوط بسیار نازک معمولا از جنس الومنیوم کشیده شده است،استفاده میشود.مگنت در این تیوتر ها،معمولا در پشت صفحه قرار دارد.این تیوتر ها در هدفون ها زیاد استفاده میشوند.پاسخ فرکانسی خوبی دارند،نسبت به الکترودینامیکی ها خطی تر نیز عمل میکنند.

تیوتر سطح مگنتی

 تیوتر های اکاردئونیamt:این تیوتر ها کارکردی شبیه به تیوتر های سطح مگنتی دارند با این تفاوت که صفحه ی این تیوتر ها،همانند اکاردئون بوده و به صورت مارپیچ میباشد.این تیوتر ها بسیار کاربرد در اسپیکر های مانیتورینگ دارند.برخلاف تیوتر های سطح مگنتی،میتوانند صدای بیش تری تولید کنند.این تیوتر ها با باز و بسته شدن دیافراگم(البته به طور خیلی سریع،و با دامنه ی نامحسوس و کم)صدا را تولید میکنند.به صفحه ی تیوتر اکاردئونی دقت کنید،خطوط رسانا،شبیه به تیوتر های سطح مگنتی میباشند.

 صفحه تیوتر اکاردئونی

 

تیوتر اکاردئونی

پتیوتر های الکترواستاتیک:میدانیم که اگر اختلاف پتانسیل بین دو اتم داشته باشیم،الکترون از یک اتم،به اتم دیگر جذب میشود،و اگر عایقی بین این دو وجود داشته باشد،این دو به هم جذب نشده ولی نیرویی مکانیکی به سمت همدیگر تولید میکنند.مثلا یک خازن،اگر شارژ کامل باشد،درون خود نیروی مکانیکی دارد اما چون حرکتی صورت نمیگیرد،انرژِی نیز تلف نمیشود.حال،اگر همانند خازن،دو صفحه را کنار هم بگذاریم،و به یکی سیگنال صوتی را بدون اختلاف فاز و به دیگری با 180درجه اختلاف فاز بدهیم،این دو،همزمان با اعمال سیگنال،به هم نزدیک،یا از هم دور میشوند.میشود به جای دو صفحه،از سه صفحه نیز برای بالا بردن راندمان کاری استفاده کرد.که صفحه ی وسط،اختلاف فاز با دوصفحه ی دیگر دارد.در این تیوتر ها از یک ترانس برای تطبیق امپدانس،استفاده میشود زیرا این تیوتر ها امپدانس بسیار بالایی دارند.این تیوتر ها،در عمل استفاده کمتری به دلیل حجیم بودن دارند.زیرا دامنه حرکتی بسیار کم این تیوتر ها،مانع از پرتاب صدا میشود

تیوتر الکترواستاتیک

 

تیوتر های پلاسمایی:این تیوتر ها،نحوه ی کار عجیب دارند!و با های ولتاژ(ولتاژ بسیار بالا) کار میکنند.در این نوع از تیوتر ها،ابتدا سیگنال صوتی،توسط ترانسفورماتور های های ولتاژ،به ولتاژ بالایی تبدیل میشود.سپس،به دو الکترود که نزدیک یکدیگر قرار دارند،داده میشود.این دو الکترود اگر سیگنال صوتی را اسپارک کنند،باعث تولید صدا میشود!برای بهتر شنیده شدن صدا و پرتاب بهتر صدا،از یک هورن استفاده میکنند یعنی اسپارکر را درون هورن قرار میدهند.میشود گفت تنها اسپیکری که توانایی تولید صدا در همه ی جهات را دارد،تیوتر پلاسمایی است!(البته بدون هورن).تیوتر های پلاسمایی در عمل،اصلا به درد تولید صدا به صورت حرفه ای نمیخورند و ساختن و استفاده از انها بیش تر جنبه سرگرمی دارد.زیرا اگر بخواهیم صدا را کم کنیم،دیگر اسپارک تولید نخواهد شد و باید فاصله بین دو الکترود را نیز کم کنیم.و برای زیاد کردن صدا،باید ولتاژ را بالا ببریم.این تیوتر ها،بسیار نویز پذیر هستند.همانطور که اگر شوکر ها را دیده باشید،صدای خش خش تولید میکنند،تیوتر های پلاسمایی نیز مثتثنی نیستند و این خش خش را هرچند کم،اما تولید میکنند.کارکردن این تیوتر ها بستگی به شرایط اب و هوایی نیز دارد.

 تیوتر پلاسمایی

 

محمد جهان پرور بازدید : 2204 چهارشنبه 04 مرداد 1396 زمان : 22:57 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
درباره ی سیستم های صوتی،پرداختن به بحث های تخصصی سیستم های صوتی.
اطلاعات کاربری
موضوعات

  • بلندگو در سیستم های صوتی
  • درباره امپلی فایر
  • انواع بلندگو
  • کراس اور ها
  • المان های الکترونیکی
  • درباره ی سیستم
  • میکسر ها
  • میکروفون ها
  • اکوستیک
  • درباره هدفون ها
  • حوزه دیجیتال
  • سیگنال پروسسور ها
  • ساز ها و دستگاه های آهنگ سازی
  • اصول صدابرداری
  • درباره ی موسیقی
  • الکترومغناطیس
  • فیزیک
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 181
  • کل نظرات : 51
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 54
  • آی پی دیروز : 172
  • بازدید امروز : 99
  • باردید دیروز : 344
  • گوگل امروز : 25
  • گوگل دیروز : 95
  • بازدید هفته : 1,528
  • بازدید ماه : 6,460
  • بازدید سال : 63,865
  • بازدید کلی : 1,212,116