loading...

مرجع کامل سیستم های صوتی ایران

سلام دوستان.برخی از اسپیکر ها،باید دقیقا صدای ورودی را در خروجی،تحویل بدهند و پاسخ فرکانسی بسیار بالایی داشته باشند و خطی عمل کنند،نویز در آنها باید حداقل ممکن

اسپیکر های مانیتورینگ:مانیتورینگ های استدیویی،اسپیکر هایی هستند که درون باکس قرار دارند و طراحی دقیق شده اند تا به صورت بسیار حرفه ای برای کار های استدیویی همچون استدیو های ریکورد،فیلم سازی،آهنگ سازی،تلوزیون و رادیو و... به کار روند،در جاهایی که پخش صدا باید به صورت دقیقی انجام گیرد،و شنونده تصویر صحیحی از صدا داشته باشد.از نظر مهندسین صدا،مانیتوری بهتر است که پاسخ فرکانسی خطی تری داشته باشد،درواقع مهم ترین مشخصه اسپیکر های مانیتورینگ،پاسخ خطی آنها است.و بعد از آن،فاز قرار دارد،صدای پخش شده باید تا حد ممکن همفاز با صدای ورودی باشد،تا هیچ THD یا اعوجاج هارمونیکی ای به وجود نیاید.اسپیکر های مانیتور استدیویی همچنین باید برای شرایط کار در NEAR FIELD و همچنین فضای بسته،طراحی شوند.این اسپیکر ها،معمولا کوچک هستند و بر روی میز کار به سمت شنونده،قرار میگیرند.پس،بیش ترین صدایی که شنونده میشنود،مستقیم از طرف اسپیکر می آید،نه از طرف دیوار ها و سقف که صدا را ریورب کنند یا به آن رنگ بدهند.اسپیکر های مانیتورینگ،معمولا بیش از یک عدد بلندگو و درایور دارند،معمولا یک عدد تیوتر و یک ووفر.برای کار هایی که بیس عمیق در آنها باید شنیده شوند،یک ساب ووفر استدیویی نیز به سیستم اضافه میشود.

 مانیتورینگ چیست؟

همچنین،اسپیکر های استدیویی،با شیوه ی قدرتمند تری نسبت به سیستم های های فای ساخته میشوند،در حالی که سیستم های های فای باید فقط صدا های تجاری را پخش کنند،مانیتور های استدیویی باید با صدا های بلند و ناگهانی که قبل از مستر میکس اتفاق میوفتد نیز بر آیند.پالس های ضربانی که به وجود میایند،کمی مشکل زا هستند.اسپیکر مانیتورینگ باید بتواند به خوبی این پال ها را اجرا نماید و در لحظه ی آمد پلس به آن واکنش نشان داده و سریعا شروع به پخش آن کند و در لحظه ی قطع شدن پالس نیز،اسپیکر سریعا از حرکت ایستاده و دیگر صدایی تولید نکند.(دمپینگ فکتور باید بالا باشد در عین پاسخ فرکانسی خوب).اسپیکر های استدیویی،باید به نحوی صدا را پخش کنند که مهندس صدا بتواند آنرا به نحوی تنظیم کند که فرقی نداشته باشد صدای تولید شده در کجا پخش خواهد شد،در خودرو،خانه،مجلس و پارتی،سیستم های ارزان،گران و.... فقط مهم این است که صدا در همه جا،به خوبی پخش شود.

اسپیکر مانیتورینگ

 

اسپیکر های مانیتور استدیویی،به دو دسته ی اکتیو و پسیو تقسیم میشوند.اسپیکر های پسیو که به آمپلی فایر نیاز دارند اما در اسپیکر های اکتیو مانیتورینگ،معمولا از سیستم BI AMP استفاده میشود.یعنی،سیگنال ورودی،در همان ابتدا توسط کراس اور اکتیو به دو دسته ی فرکانس بم و فرکانس زیر تقسیم میشود.سپس،فرکانس بم توسط امپلی فایر پرقدرت تر،تقویت شده و به ووفر میرود و فرکانس زیر نیز توسط آمپلی فایری کم قدرت تر تقویت شده و به تیوتر میرود.اکثرا از اسپیکر های اکتیو استفاده میشود زیرا امپلی فایر های آنها به خوبی با بلندگو ها،مچ هستند.

اسپیکر مانیتور

 

نصب کردن مانیتور های استدیویی:در مانیتور های استدیویی،همه چیز فقط خرید بهترین و گران ترین اسپیکر مانیتور نیست.پس از خرید،اسپیکر باید به درستی نصب شود و با تنظیماتی که دارد،در اتاق کالیبره شود.در هنگام نصب،بهترین حالت این است که مانیتور های چپ و راست،با گوش های انسان،یک مثلث متوازی الاضلاع بسازند و ارتفاع مانیتور از زمین با ارتفاع گوش شنونده از زمین یکی باشد.در هنگام خرید،به ابعاد اتاق نیز دقت کنید.برای اتاق های کوچک تر،مانیتور های کوچک تر تهیه کنید و برای اتاق های بزرگ تر،مانیتور های بزرگ تر.چندین قانون برای نصب مانیتورینگ ها:

1-مانیتور ها،باید 8تا 10 اینچ از دیوار ها و گوشه ها فاصله داشته باشند.

2-برخی از اسپیکر های مانیتور میتوانند خوابیده یا ایستاده بر روی محل قرار داده شوند.این نکته باید از راهنمای اسپیکر دریافت شود

مانیتور خوابیده

3-مانیتور ها با شنونده مثلث متوازی الاضلاع بسازند.

4-تیوتر ها حتما باید با گوش هم ارتفاع باشند.

5-میز کار،وسط دیوار قرار گرفته باشد،و از دیوار های طرفین،یه یک اندازه فاصله گفته باشد.

6-فاصله ی اسپیکر های مانیتور از دیوار پشتی،با دیوار های طرفین یکسان نباشد.

فاصله مانیتورینگ

 

7-از تنظیمات پشت مانیتور برای کالیبره کردن بهره ببرید،مثلا اگر به اجبار مانیتور ها به دیوار نزدیک بودند،کمی ولوم فرکانس بم(بیس)را کمتر کنید تا تشدید فرکانس توسط دیوار،کمتر به وجود آید،البته دیوار به خوبی اکوستیک شده نیز بهتر و ایده آل تر است.

8-اسپیکر های مانیتورینگ را روی فوم های نرم و اکوستیک قرار دهید.

اسپیکر مانیتورینگ

 

9-اگر از ساب ووفر استفاده میکنید،بهترین موقعیت برای آن،وسط دو مانیتور است،اگرچه محدودیتی برای قرار دادن ساب در هر کجای اتاق وجود ندارد چون فرکانس های بم،امینی و کروی پخش میشوند و در همه جهات وجود خواهند داشت.تنها مشکل،یکی قرار دادن ساب در گوشه های اتاق و دیگری در جایی است که فازش با فاز اسپیکر ها مخالف شود یا اختلاف فاز ایجاد کند.

10-سیستم خود را کالیبره کنید...

 کالیبره کردن مانیتور:اینکه تا چه حد بتوان دقیق مانیتور را کالیبره کرد،بستگی به تنظیماتی که برای آن قرار داده اند نیز دارد.با کالیبره کردن مانیتور،مطمعن خواهید شد که مانیتور در بهترین شرایط قرار دارد.چندین روش برای کالیبره کردن وجود دارد...

کالیبره کردن مانیتور

 

کالیبره کردن چپ و راست اسپیکر ها:در این روش،از نرم افزار هایی که نویز صورتی تولید میکنند،میتوان استفاده کرد،یا فایل صوتی نویز صورتی را دانلود کرد.سپس،نویز صورتی را داخل مانیتور ها میاندازیم.در این جا،از یک spl سنج یا فشار صوتی سنج،باید استفاده کنید اما اگر این دستگاه را ندارید،میتوانید از موبایل هوشمند و نرم افزار های صوت سنج،استفاده کنید.حال،موقعیت میکروفون صوت سنج را دقیقا بگذارید جای موقعیت گوش ها،و میکروفون باید با مانیتور های چپ و راست،هرکدام 45 درجه زاویه داشته باشد.(به سمت بین آنها و وسط آنها اشاره شود)حال،نویز صورتی را یکبار در مانیتور چپ و یکبار در مانیتور راست پخش کنید.اگر فاصله ها،میزان اکوستیک بودن اتاق و نکته ی مهم این تست،جهت اسپیکر ها کاملا درست باشد،باید با پخش صدا در هر مانیتور،به یک میزان فشار صوتی در موقعیت شنونده،دست یابیم.

اسپیکر مانیتورینگ

 

کالیبره کردن با استفاده از فشار صوتی 85 دسی بل:در این جا،ما مایخواهیم هنگامی که فیدر ها در نرم افزار یا میکسر سخت افزار،روی 0 دسی بل بودند،ما از مانیتور ها با فشار صوتی 85 دسی بل صدا را دریافت کنیم.این کار،یکی از استاندارد های کار کالیبره کردرن است.برای این کار،نویز صورتی را پخش کنید،فیدر های مستر میکس را روی 0 دسی بل قرار دهید،(0 در فیدر به معنی بسته بودن فیدر نمیباشد)حال،یک spl سنج در موقعیت شنونده،قرار دهید و آرام آرام ولوم گین مانیتورینگ را زیاد کنید تا حدی که spl سنج عدد 85 دسی بل را نشان دهد.برای تنظیم دقیق تر،میتوانید ابتدا صدا را به مانیتور چپ بدهید و صدا را تا 82 دسی بل زیاد کنید،سپس صدا را به مانیتور راست بدهید و ،آنرا تا 82 دسی بل زیاد کنید.اگر مانیتور ها دقیق و درست باشند،و با هم صدا را پخش کنند،شما باید 85 دسی بل فشار صوتی را دریافت کنید.اگر فشار صوتی 85 زیاد بود،اسپیکر ها را هرکدام روی فشار صوتی 79 دسی بل تنظیم کنید،76 دسی بل برای هرکدام به صورت جدا.

مانیتور سنتر

 

کالیبره کردن ساب ووفر:برای کالیبره کردن ساب ووفر،یک نویز صورتی پخش کنید،ولی اسپیکر های مانیتور را از مدار خارج کنید.حال،شروع به زیاد کردن صدا کنید.اگر سیستم را روی 85 دسی بل تنظیم کرده بودید،گین ساب ووفر را تا جایی زیاد کنید که فشار صوتی 79 دسی بل از آن شنیده شود.اگر سیستم روی 79 دسی بل تنظیم بود،ساب ووفر را روی 76 دسی بل تنظیم کنید.فیلتر ساب ووفر را روی بیش ترین پهنای باند خود میتوانید قرار دهید.سپس،اسپیکر ها را نیز به مدار باز گردانید و یک آهنگ با بیس خوب پخش کنید،سپس،سوییچ پلاریته ساب را عوض کنید،سوییچ را 4-5 بار تغییر دهید تا زمانی که کاملا درک کنید در چه حالت،بیس بیش تری را خواهید داشت.آن وضعیت،نشان دهنده ی همفاز شدن ساب مانیتور با اسپیکر ها است.

مچ کردن مانیتور ها با ساب ووفر:به خاطر اینکه،ساب ووفر ها فرکانس های بسیار پایینی را که خود اسپیکر ها نتوانند پاسخ بدهند،نیز پاسخ میدهند،مورد استفاده قرار میگیرند اما در قسمتی که پاسخ فرکانسی ساب با پاسخ فرکانسی اسپیکر ها یکی است،در مانیتورینگ،مشکل به وجود میاورد و باعث غیر خطی شدن پاسخ فرکانسی میشود.برای تنظیم کردن ساب ووفر با مانیتورینگ ها کافی است که به این صورت عمل کنیم.برخی از ساب ووفر ها بر روی خود برای مانیتورینگ ها،فیلتر بالا گذر دارند،و کانکتور مانیتورینگ ها به یک انشعاب از پشت ساب وصل میشود.این ساب ها،گزینه های مناسبی برای کالیبره کردن هستند.در این ساب ووفر ها،یک عدد فیلتر بالا گذر قرار داده شده که باعث میشود فرکانس های بم توسط ساب پخش شوند و فرکانس های بم اصلا به مانیتورینگ ها نروند.برای تنظیم این فیلتر ها کافی است که فرکانس کات فیلتر پایین گذر ساب را با فرکانس کات فیلتر بالا گذر اسپیکر ها،یکی کنیم.برخی از اسپیکر های مانیتورنیگ ممکن است پاسخ خطی را فدای پهنای باند کنند و فرکانس های زیر 60-70  هرتز را ذاتا پاسخ ندهند.این مانیتور ها نیازی به فیلتر بالا گذر ندارند،فقط فرکانس کات آف ساب را تنظیم کنید.

 

کالیبره کردن ساب مانیتورینگ

محمد جهان پرور بازدید : 1033 یکشنبه 25 آذر 1397 زمان : 13:22 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
درباره ی سیستم های صوتی،پرداختن به بحث های تخصصی سیستم های صوتی.
اطلاعات کاربری
موضوعات

  • بلندگو در سیستم های صوتی
  • درباره امپلی فایر
  • انواع بلندگو
  • کراس اور ها
  • المان های الکترونیکی
  • درباره ی سیستم
  • میکسر ها
  • میکروفون ها
  • اکوستیک
  • درباره هدفون ها
  • حوزه دیجیتال
  • سیگنال پروسسور ها
  • ساز ها و دستگاه های آهنگ سازی
  • اصول صدابرداری
  • درباره ی موسیقی
  • الکترومغناطیس
  • فیزیک
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 181
  • کل نظرات : 51
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 58
  • آی پی دیروز : 172
  • بازدید امروز : 117
  • باردید دیروز : 344
  • گوگل امروز : 27
  • گوگل دیروز : 95
  • بازدید هفته : 1,546
  • بازدید ماه : 6,478
  • بازدید سال : 63,883
  • بازدید کلی : 1,212,134