loading...

مرجع کامل سیستم های صوتی ایران

سلام دوستان.مانیتور های استیج،برای کار های اجرای زنده،سیستم های pa و کنسرت ها و... برای تصویر سازی صدا،نه برای شنوندگان،بلکه برای خود خواننده ها،و نوازنده ها یا

استیج مانتیور:مانیتور های استیج،بلندگو هایی بسیار کارآمد هستند به خصوص هنگامی که چندین ساز،و خواننده،با هم کار میکنند.مانیتور های استیج،چون به صورت خوابیده در کف استیج قرار میگیرند،باید برایشان محافظ در نظر گرفت،پایه هایی که مانیتور بر روی آنها قرار میگیرد،محافظ های فلزی برای ووفر و تیوتر،محافظ های گوشه ای فلزی،ذسته های مرغوب و قرار گرفته در جای بالانس شده،وهمچنین بهتر است که کانکتور های آنها نیز بسیار مقاوم باشند.دو نوع مانیتور استیج وجود دارد،مانیتور اکتیو و مانیتور پسیو.مانیتور های پسیو،به آمپلی فایر های قدرت برای راه افتادن نیاز دارند،و مانیتور های اکتیو،سیگنال را مستقیم از میکسر دریافت کرده و پخش میکنند.در حالت کلی،برای مقایسه بین مانیتور ها،مانیتور های اکتیو را باید تنظیم نمود در حالی که مانیتور های پسیو کمی راحت تر تنظیم میشوند،اگر طول کابلتان و فاصله ی مانیتور ها بلند است نیز مانیتور پسیو بهتر است.به جز در مکان های کوچک تر همانند کافی شاپ ها و رستوران ها،که در آنجا گروه موسیقی نیز ممکن است وجود داشته باشد،در جاهای بزرگ و مثل کنسرت ها،سیستم صوتی به دو دسته ی کلی تقسیم میشوند،1-سیستم های جایگاه (front of the house) که صدای استیج را توسط بلندگو هایی قوی به شنونده ها میرسانند،و مانیتور ها که بلندگو هایی هستند که به سمت افراد در روی صحنه هستند و صدایی که توسط نوازنده ها ایجاد میشود را برای خودشان پخش میکنند.معمولا،صدای خواننده ها و ساز های اکوستیک،باید بلندتر از صدای درام ها و ساز های الکترونیکی باشند.به همین دلیل،معمولا میکسر ها یک مسیر خروجی اضافه علاوه بر خروجی اصلی،به نام مانیتور ها دارند که برای تنظیم صدای مانتیورینگ ها به کار میرود.در مکان های کوچک،همانند کافی شاپ ها،مسیر مانیتورینگ میتواند متشکل شود از خروجی اکسیلاری میکسر و اسپیکر هایی با توان تا 100 وات،و کوچک،و یا در مکان های بزرگ همانند کنسرت ها،ممکن است آمپلی فایر هایی با توان چند صد واتی و تعدار زیادی مانیتورینگ،وجود داشته باشد.همچنین،مانیتورینگ استیج باید انعطاف پذیر باشد،مثلا یک گیتاریست ممکن است بخواهد صدای درام را در جلوی خود بشنود،و خواننده،بخواهد صدای خود را جلوی خود بشنود.

استیج مانیتور

 مانیتور استیج

فرض کنید سیستم مانیتورینگی وجود نداشته باشد.آنگاه،نوازنده ها،باید صدای ساز خود را از بازتابی که توسط دیوار ها صورت میگیرد،داشته باشند!این بازتاب،دارای تاخیر و ریورب و دیستوریشن است،و یاعث میشود زمان بندی گروه،به هم بخورد.همچنین،صدا هایی که مانیتور میشوند،نباید دارای افکت باشند.به همین خاطر،به آنها صدای خشک نیز میگویند.در کنسرت های بزرگ،از دو سیستم جداگانه استفاده میشود،یکی سیستم اصلی و دیگری سیستم مانیتورینگ،که در این جا،برای هرکدام،از یک عدد میکسر جداگانه استفاده میشود،و ورودی ها (چه لاین و چه میکروفون)توسط کانکتور های گسترش دهنده،به هر دو میکسر وصل میشوند(یا میکسر ها به هم لینک میشوند).ممکن است چندین مسیر برای مانیتور ها درنظر گرفته شود،مثلا سه تا مانیتور داشته باشیم،یکی مانتیور ها،صدای درامر را برای خودش پخش کند،یکی دیگر،صدای درامر به همراه دیگر ساز ها را برای خواننده،و مثلا یکی دیگر صدای خواننده را برای ساز های اکوستیک پخش کند.مانیتور ها میتوانند به صورت خوابیده بر روی استیج و یا ایستاده در کناره های استیج باشند.اما مانیتور ها هیچ گاه نباید پشت استیج قرار گیرند زیرا ممکن است پاسخ قطبی شان با پاسخ قطبی میکروفون تداخل ایجاد کند و فیدبک حاصل شود.

مانیتورینگ استیج

 

روش های بستن سیستم مانیتور:

1-گرفتن مانیتورینگ از اکسیلاری میکسر:در مکان های کوچک،و نیاز کم،میتوان از خروجی اکسیلاری میکسر استفاده کرد،یا اگر پاور میکسر باشد،یک کانال را مستقیما خروجی برای شنونده ها و کانال دیگر را برای اجرا کننده ها،مانیتور کرد.در این چیدمان،میکسر باید کنار مجری ها،یا به خصوص مداح ها،در برنامه های مذهبی،باشد،تا بتوانند به راحتی صدای خود را تنظیم کنند.

2-خروجی مانیتور میکسر:یکی از عیوب خروجی مانیتور میکسر ها،این است که نمیتوان خروجی مانیتور را به قسمت پاور در میکسر فرستاد،(اگر این کار هم انجام شود نیز بی فایده است)و این خروجی ها به باند اکتیو یا آمپلی فایر نیاز دارند.در برخی از میکسر ها،مسیر مانیتورینگ ممکن است پری-فیدر باشد و همچنین،اکولایزر ها و افکت ها بر روی مانیتورینگ ها اثری نداشته باشند،تا نوازنده یا خواننده ها صدای اصلی خود را بشنوند.

میکسر برای مانیتورینگ

 

3-میکسر جداگانه برای مانیتورینگ:گاهی ممکن است برای کنسرت های بزرگ،از یک میکسر جداگانه برای مانیتور ها ساتفاده شود که سیگنال میکروفون ها را از اسپلیتر ها ،دریافت میکند.ممکن است از di box ها نیز استفاده شود تا بتوان ا یک میکروفون را به چندین دستگاه ورودی یا میکسر،وصل کرد،همچنین برخی از میکسر ها ممکن است خود دارای اسپلیتر برای هر کانال نیز باشند.

میکسر مانیتورینگ اسپلیتر دار

 

4-میکسر های توزیع شده:برخی اوقات نیز ممکن است چندین میکسر در یک برنامه وجود داشته باشد،مثلا درامر،یک میکسر 8 کانال برای خود و در کنار خود داشته باشد،صدای درام را تنظیم کند و هم صدا را برای مانیتور های کنار و اختصاصی خود بفرستد و هم سیگنال را برای میکسر های اصلی بفرستد.به این ترتیب،هر گروه از نوازنده ها یا خواننده ها میتوانند صدای خود را،خود تنظیم کنند،و مهندس صدای اصلی،این صدا ها را در میکسر اصلی با هم ترکیب کند و در بلندگو های شنونده ها،پخش کند.در تکنولوژی های جدید،میکسر ها توسط کابل شبکه میتوانند با هم لینک شوند،و یا یک میکسر دیجیتال وجود داشته باشد و هرگروه،توسط تبلت ها،که به میکسر لینک شده اند،صدای خودرا تنظیم کنند.

مانیتورینگ سیستم

 

میکسر توزیع شده برای مانیتورینگ استیج

 

تجهیزات مانیتورینگ ها:

-اسپیکر مانیتورینگ:اسپیکر های مانیتورینگ به دو دسته ی خوابیده روی صحنه و مانیتور های کناری،تقسیم میشوند.مانیتور های خوابیده،در جلوی استیج قرار میگیرند و مانیتور های کناری،در چپ و راست استیج قرار میگیرند،در جاهایی که مانیتور های خوابیده،نمیتوانند آنجا را پوشش دهند.

 ساید مانیتور

مانیتور های خوابیده،معمولا زاویه ای 30 درجه ای دارند.

مانیتور خوابیده

در نمونه های کوچک،آنها روی پایه میکروفون نصب میشوند!

مانتیورینگ

در نمونه های بزرگ،آنها از ووفر های 15 اینچ و تیوتر های هورن استفاده میکنند و در نمونه های اکتیو آنها،معمولا از سیستم بی آمپ،و کراس اور های اکتیور برای تفکیک صدای بهتر،استفاده میشود.

-امپلی فایرها:از امپلی فایر ها برای مانیتور های پسیو استفاده میشود.اگر تعداد کانال های مورد نیاز برای مانیتور ها زیاد نباشد و یا گروه موسیقی،باند بزرگی نباشند،میتوان از یک آمپلی فایر دو کانال برای راه اندازی چندین اسپیکر مانیتورینگ استفاده کرد.اما اگر تعداد خطوط مانیتورینگ زیاد باشد،باید از چندین امپلی فایر جداگانه استفاده کرد.همچنین اگر اسپیکر ها پسیو ولی بی امپ باشند،باید از یک آمپلی فایر دو کانال برای یک اسپیکر استفاده کرد،که یک کانالش ووفر و کانال دیگرش،تیوتر را راه اندازی کند(تنظیم این سیستم ها کمی مشکل است)

-اکولایزر ها و پروسسور های سیگنال:مانیتورینگ ها تا حد ممکن نباید از اکولایزر ها و دیگر افکت ها استفاده کنند مگر برای از بین بردن فیدبک یا مواقع خاص.اگر صدای بلندگو در میکروفون برود،توسط امپلی فایر تقویت شود و دوباره از بلندگو پخش شود،یک فیدبک مثبت ایجاد میشود و باعث سوت کشیدن بلندگو ها میشود.فرکانس فیدبک،بستگی به بلندگو ها و میکروفون و محیط،دارد.برای از بین بردن فیدبک،ابتدا باید فرکانس آن توسط انالیزور یا گوش مهندس صدا،تشخیص داده شود.سپس توسط یک اکولایزر گرافیکی با تعداد کانال بالا،آن فرکانس تضعیف شود،دوباره صدای سیستم زیاد شود و اگر فیدبکی در فرکانس های دیگر اتفاق افتاد،آن فرکانس نیز توسط اکولایزر تضیف شود.از اکولایزر های پارامتریک نیز میتوان برای از بین بردن فیدبک استفاده کرد اما اگر چندین فرکانس فیدبک مختلف در محیط داشته باشید،کار با اکولایزر پارامتریک سخت میشود.بهتر است پارامتر Q را در بیش ترین وضعیت خود قرار دهیم.

دی اس پی

 

-نوچ فیلتر:فیلتر های نوچ،یک اکولایزر نیمه پارامتریک هستند که پهنای باند بسیار کمی دارند و فرکانس آنها تنظیم میشود.این اکولایزر ها شیب زیادی نیز دارند،و فرکانس های فیدبک را به خوبی از بین میبرند و به علت بالا بودن ضریب کیفیتشان،تاثیر کمی بر روی صدای اصلی گذاشته و آنرا کمتر خراب میکنند.این فیلتر ها از نوع بند استاپ یا میان نگذر هستند.

نوچ فیلتر

 

برخی دیگر از تجهیزات مورد نیاز برای داشتن مانیتورینگ حرفه ای:

مانیتورینگ

 

-نوچ فیلتر اتوماتیک دیجیتالی

-سیگنال پروسسور ها،که ممکن است دارای اکولایزر،نوچ فیلتر،کمپرسور،کراس اور اکتیو،و... باشند.

-میکسر های مخصوص مانیتورینگ،که ممکن است دارای اسپلیتر و ... نیز باشند.

-افکت ها و لیمیتر ها

محمد جهان پرور بازدید : 1446 یکشنبه 02 دی 1397 زمان : 20:19 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
درباره ی سیستم های صوتی،پرداختن به بحث های تخصصی سیستم های صوتی.
اطلاعات کاربری
موضوعات

  • بلندگو در سیستم های صوتی
  • درباره امپلی فایر
  • انواع بلندگو
  • کراس اور ها
  • المان های الکترونیکی
  • درباره ی سیستم
  • میکسر ها
  • میکروفون ها
  • اکوستیک
  • درباره هدفون ها
  • حوزه دیجیتال
  • سیگنال پروسسور ها
  • ساز ها و دستگاه های آهنگ سازی
  • اصول صدابرداری
  • درباره ی موسیقی
  • الکترومغناطیس
  • فیزیک
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 181
  • کل نظرات : 51
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 56
  • آی پی دیروز : 172
  • بازدید امروز : 106
  • باردید دیروز : 344
  • گوگل امروز : 27
  • گوگل دیروز : 95
  • بازدید هفته : 1,535
  • بازدید ماه : 6,467
  • بازدید سال : 63,872
  • بازدید کلی : 1,212,123