loading...

مرجع کامل سیستم های صوتی ایران

سلام دوستان.برخی از ساز ها،که الکترونیکی هستند،همانند میدی کنترلر،درام الکترونیکی و ... برای آنکه بتوانند اطلاعات صوتی را به صورت دیجیتال به رایانه ها و حافظه ه

ادامه قسمت قبل...

دستگاه های میدی:در این قسمت،برخی از مهم ترین،و پرکاربرد ترین دستگاه های میدی را معرفی خواهیم کرد.در قسمت اول،هماهنگ کننده ها را معرفی کرده ایم...

مدیریت دستگاه ها:هر دستگاه در یک زنجیره ی دیزی،یک تاخیر ممکن است در سیستم ایجاد کند.با استفاده از یک هاب یا MIDI THRU BOX که یک ورودی را به چندین خروجی تبدیل میکند،میتوان این تاخیر را از بین برد.یک ادغام کننده میدی نیز میتواند چندین ورودی را به یک خروجی تبدیل کند که با اینکار میتوان چندین میدی کنترلر را توسط یک دستگاه کنترل کننده،کنترل کرد.یک سوییچر میدی،میتواند به چندین دستگاه وصل شود ولی از بین آنها،یکی را انتخاب کند،و اثر دیگر دستگاه ها را از بین ببرد،به جای اینکه بخواهیم کابل ها را جدا و متصل کنیم.اما دستگاهی که تمامی اینکار ها را با هم بتواند انجام دهد،به میدی پچ پنل معروف است.گاهی،ممکن است اینترفیس های پیشرفته نیز این قابلیت را داشته باشند،آنها دارای چندین ورودی و خروجی هستند و اجازه میدهند هر کدام از ورودی ها به هر کدام از خروجی ها به انتخاب ما،وصل گردد.

میدی پچ پنل

 

یک دستگاه های پروسسور کمکینیز وجود دارند که برای افکت های مخصوص،و وظایف خاص طراحی شده اند.این پروسسور ها شامل فیلتر هایی میشود که داده های نا خواسته را در مسیر شناسایی و حذف میکند،همچنین،تاخیر های ناخواسته به وجود آمده را،و نیز،افکت هایی در یک تایم،دو بار ارسال شده اند.این پروسسور ها بسته به مدل،کارهای متفاوتی بر روی سیگنال ها انجام میدهند.این دستگاه ها میتوانند برنامه ریزی بشوند و با هر دستور،یک کار را بر روی سیگنال انجام دهند،اما نمونه های نرم افزاری این دستگاه ها برای کامپیوتر ها و یا هماهنگ کننده ها،کاربردی تر هستند،و راحت تر تنظیمات را اجرا میکنند.

میدی پروسسور

 

 اینترفیس میدی:اصلی ترین وظیفه ی اینترفیس های کامپیوتر به میدی،مچ کردن سرعت کلاک بین کامپیوتر و دستگاه های میدی است.برخی از کارت صدا های کامپیوتر دارای درگاه میدی هستند،درحالی که برخی دیگر،از پورت D-SUB،USB،فایر وایر،درگاه شبکه و ... نیز ممکن است استفاده کنند.گسترش استفاده از درگاه USB در کامپیوتر ها،باعث شد از سال 2000 به بعد،اکثر اینترفیس ها از این پروتکل پشتیبانی کنند،و میدی را به یو اس بی تبدیل کنند.برخی از میدی کنترلر هایی که از درگاه USB استفاده میکنند میتوانند مستقیم به کامپیوتر وصل شوند و با نرم افزار های هماهنگ کننده و ساخت موسیقی،ارتباط برقرار کنند.

اینترفییس میدی

 

به علت سری بودن انتقال داده های میدی،مشکل تاخیر(دیلی)ممکن است به وجود آید.یک پیام میدی سه بایتی،حدود یک میلی ثانیه زمان میبرد تا انتقال داده شود.به خاطر سری بودن میدی،در یک زمان،تنها یک رویداد یا پیغام میتواند ارسال شود.اگر یک پیغام در دو دستگاه بخواهر برود،این تاخیر نیز دوبرابر میشود،ممکن است گاهی این تاخیر حتی تا 16 میلی ثانیه هم باشد.به همین دلیل،باید اینترفیس های میدی دارای چندین درگاه ورودی خروجی باشند تا این تاخیر به حداقل ممکن برسد.

میدی کنترلر ها:دو نوع کنترلر میدی وجود دارد،نوع اول،کنترلر هایی هستند که نت های موسیقی را تولید میکنند،و یا کنترلر هایی که شاید نت های موسیقی را نسازند اما پیغام های دیگر را تولید میکنند.بسیاری از دستگاه ها هم،ترکیبی هستند.

کیبورد های دارای کلاویه،از دیرباز،پر کاربرد ترین کنترلر های میدی بوده اند.کل پروتکل میدی،بر اساس کنترل شدن توسط کیبورد ها بنا شده است.این یک محدودیت برای کسانی به شمار می امد که علاقه ای به استفاده از کیبورد ها نداشتند،اما استاندارد های میدی قابل انعطاف بودند و از این رو،ظرفیت میدی برای ساز هایی همچون گیتار،ساز های رشته ای و بادی،درام ها و دیگر ساز های تخصصی و تجربه ای،گسترش یافت،و کنترل هایی همچون درام کنترلر،باد کنترلر(شبیه ساز ساز های بادی)در کنار کیبورد کنترلر که خود از کلاویه های پیانو اقتباس شده بود،به وجود آمدند،درام کنترلر ها،به ضربه های زده شده روی پد هایشان حساس هستند،و کنترلر های بادی،که ساز هایی همچون ساکسیفون و ترامپت را شبیه سازی میکنند،توسط سنسور ها و کلید ها،فشار قدرت باد حاصل از دمیدن و جایگاه کلید ها را اندازه گیری کرده و پیغام های میدی را تولید و به سینتی سایزر میفرستند،و سینتی سایزر صدای مورد نظر را تولید میکند.با این کار،همانطور که با کیبورد ها میتوان ساکسیفون و ویالون را نواخت،با کنترلر های باد هم میتوان صدای یک پیانو را نواخت!محدودیتی وجود ندارد.

درام پد میدی

 

 

 

ساز بادی میدی

سینتی سایزر های نرم افزاری،قدرت و انعظاف پذیری بالایی دارند،اما برخی از نوازنده ها،احساس میکنند که ممکن است سرعت و دقت نواختن و بلافاصله اجرا شدن در کامپیوتر ها،توسط موس و کیبرد،کاهش پیدا کند(به نظر بنده نیز اینچنین است)اما با استفاده از دستگاه های میدی،حس واقعی نواختن صدا به وجود خواهد آمد.

میدی کنترلر

 

ساز ساز میدی:گاهی ممکن است بخواهیم صدای مثلا یک ویالون را با کیبورد میدی کنترلر بنوازیم.استفاده از سینتی سایزر ها،و تنظیمات آنها،بسیار دشوار و کاری تخصصی در حوزه ی صدا است،در صورتی که یک نوازنده ممکن است آشنایی کمتری با این سیگنال ها داشته باشد.همچنین،پلاگین های نرم افزاری ممکن است هر کدام،در یک زمینه مشکل داشته باشد،آنها کمی گران هستند،و حتما نیاز به کامپیوتر دارند.برای همین،دستگاه هایی ساخته شده است که صدای ساز ها را شبیه سازی میکند،و یک کنترل کننده،میتواند با فرستادن پیغام ها،نت ها را بنوازد.یک ساز ساز میدی،دارای پورت های ورودی و خروجی برای دریافت داده ها و ارسال اطلاعات،یک پردازنده برای پردازش سیگنال،یک اینترفیس که اجازه ی برنامه سازی را بدهد،و یک رام که در آن اطلاعات پیش فرض کارخانه برای هر صدا ذخیره شده است.همچنین،دیگر ساند برد ها،همانند ویالون،گیتار و ساز بادی های میدی،میتوانند به این دستگاه وصل شوند.این دستگاه قابلیت هایی همچون ویرایش استایل صدا،پنینگ،پیتچ،حجم،ریورب و دیگر افکت ها و تنظیمات ویرایش را دارد.معمولا این دستگاه ها دارای صفحه نمایش های بزرگ برای نمایش اطلاعات و فانکشن ها هستند.برخی از این دستگاه ها،قابلیت ریکورد و پخش مجدد و همچنین قابلیت ساختن فایل MP3 را دارند.

ساز ساز میدی

 

سینتی سایزر ها:سینتی سایزر ها،انواع روش مختلف ساختن صدا های مختلف را پیاده سازی میکنند.شاید برخی از سینتی سایزر ها خود دارای کیبورد باشند،و یا به عنوان ماژول های صوتی،به دستگاه های میدی کنترلر،برای راه اندازی وصل شوند.سینتی سایزر ها معمولا در ابعاد رک 19 اینچی،ورژن های رو میزی و ورژن های همراه با کیبورد،عرضه میشوند.آی سی های سینتی سایزر،توانایی تولید فرکانس های مختلف را دارند و ترکیب این صدا ها با هم،یک صدای خاص را به وجود میاورد.با سینتی سایزر ها به شرط آشنایی کامل با آنها،میتوان هر صدایی را ساخت،صدای باد،آتش،صدای ساز ها همانند ویالون و....یک سینتی سایزر آنالوگ،آمیخته شده با دیجیتال:

سینتی سایزر غول

 

سمپلر ها:سمپلر در لغت،به معنای نمونه بردار است.سمپلر ها،قسمتی از یک آهنگ دیگر را ریکورد کرده و به داده های دیجیتال برای میدی تبدیل میکنند،سمپلر ها اجازه ی ویرایش و ذخیره نمونه،اجرای افکت ها بر روی آن،و شکل دادن به ان با استفاده از ابزار های شکل دهنده که در سینتی سایزر ها استفاده میشود،و بسیاری از کار های دیگر را میدهند.سمپلر ها،در برخی از کیبورد ها،دیجی کنترلر ها،و دیگر دستگاه های مرتبط،نیز ممکن است به صورت پیش فرض وجود داشته باشند اما بیش ترین کاربردشان در دستگاه های دی جی کنترلر است،و کاربردشان در استدیو ها کمتر است،زیرا در استدیو آهنگ و بیت را باید ساخت،نه کپی کرد!به همین دلایل،سمپلر ها،همانند سینتی سایزر ها،زود فراگیر و پرکاربرد نشدند.سمپلر ها ممکن است دارای صفحه نمایش کوچک برای نمایش اطلاعات ویرایش نمونه باشند و یا ممکن است به کامپیوتر ها متصل شوند.یک سمپلر که برای اجرای زنده نیز مناسب است:

درام ماشین

درام ماشین ها:این دستگاه ها،برای پخش کردن سمپل های درام و پرکاشن به کار میروند،سمپل های کیک،های هت،اسنر،تام ها،و... را دارند.آنها همچنین یک هماهنگ کننده برای تنظیمات انها و همچنین دارای مود های پیشفرض نیز هستند.آنها دارای چندین خروجی هستند و هر صدا و یا گروهی از صدا،میتواند به خروجی های جداگانه،متصل شود.همچنین میتوانند درگاه پدال پایی نیز داشته باشند.میتوان با آنها،سمپل های درام را نیز گرفت،و هرزمان نیاز بود،پلی کرد.

درام ماشین میدی

 

ورک استیشن ها و سخت افزار های هماهنگ کننده:تکنولوژی هماهنگ کننده ها،از قبل از میدی وجود داشت.هماهنگ کننده های آن دوران از پروتکل cv/gate برای سینتی سایزر های قبل از میدی،استفاده میکردند.بعد از میدی،هماهنگ کننده های اولیه برای این طراحی شده بودند که اطلاعات را به نوار های کاست منتقل کنند!آنها دارای ظرفیت ریکورد میدی را داشتند،و با طراحی مولتی تراک ریکوردینگ،میتوانستند هر سری،یک قسمت را ریکورد کرده و به راحتی ویرایش کنند.(البته نه به راحتی هماهنگ کننده های امروزی).

 سمپلر پایونیر

با پیشرفت تکنولوژی دیجیتال،ورک استیشن ها،یک دستگاه های کامل برای ساخت موسیقی به تنهایی،دارای قابلیت های هماهنگ کننده ها،دارای کیبورد کنترلر،سینتی سایزر،حالت های پیش فرض برخی از صدا ها،ریکورد،انتقال داده ها،و...هستند.یک ورک استیشن به تنهایی میتواند یک آهنگ را پرودیوس کند،و خود،یک استدیو ی کامل باشد!حتی برخی از آنها،خود دارای اسپیکر مانیتورینگ داخلی با کیفیت مناسب،هستند!

ورک استیشن میدی

افکت ها:درباره ی افکت ها،زیاد صحبت نمیکنیم چون بسیار کاربردشان معلوم است.اکولاز کردن،ریورب و اکو کردن،فیلتر کردن و بسیاری از دستورالعمل هایی که روی داده های میدی پیاده میشوند.افکتور ها،خود توسط دستگاه های کنترلر جداگانه،میتوانندکنترل شوند.

افکتور میدی

 

لانچ پد:یکی از ابزار های بسیار نوین و کاربردی میدی،لانچ پد هاست.این لانچ پد ها،در بسیاری از دستگاه ها به صورت کلید های 6تا 16 تایی ماتریکس مانند وجود دارند یا به عنوان کنترلر های جداگانه،از 32 کلید تا 64 کلیده و بیش تر،وجود دارند.کاربرد آنها،در میکس کردن است.میتوان به راحتی سمپل ها را بر روی هر کدام از کلید های دلخواه آنها ریخت،و رنگ خاصی را با استفاده از LED های رنگی که در زیر آنها کار گذاشته شده است را به آنها اختصاص داد،به علت توانایی آنها در ریکورد و سمپل گیری،و پخش دوباره ی هر سمپل به صورت جداگانه و دادن توانایی میکس سمپل ها با هم و ساختن بیت نهایی،آنها بسیار محبوب شده اند،با یکبار سمپل گیری و میکس،میتوان بیت را ساخت!این لانچ پد ها در دستگاه های میدی کنترلر،سمپلر،درامر،و بسیاری از دیگر دستگاه های میدی،به عنوان آپشن،نصب هستند و بسیار کاربردی اند.

لانچ پد میدی 

ادامه در قسمت بعد...

محمد جهان پرور بازدید : 450 یکشنبه 01 مهر 1397 زمان : 11:47 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
درباره ی سیستم های صوتی،پرداختن به بحث های تخصصی سیستم های صوتی.
اطلاعات کاربری
موضوعات

  • بلندگو در سیستم های صوتی
  • درباره امپلی فایر
  • انواع بلندگو
  • کراس اور ها
  • المان های الکترونیکی
  • درباره ی سیستم
  • میکسر ها
  • میکروفون ها
  • اکوستیک
  • درباره هدفون ها
  • حوزه دیجیتال
  • سیگنال پروسسور ها
  • ساز ها و دستگاه های آهنگ سازی
  • اصول صدابرداری
  • درباره ی موسیقی
  • الکترومغناطیس
  • فیزیک
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 181
  • کل نظرات : 51
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 64
  • آی پی دیروز : 172
  • بازدید امروز : 129
  • باردید دیروز : 344
  • گوگل امروز : 29
  • گوگل دیروز : 95
  • بازدید هفته : 1,558
  • بازدید ماه : 6,490
  • بازدید سال : 63,895
  • بازدید کلی : 1,212,146