loading...

مرجع کامل سیستم های صوتی ایران

سلام دوستان.برخی از ساز ها،که الکترونیکی هستند،همانند میدی کنترلر،درام الکترونیکی و ... برای آنکه بتوانند اطلاعات صوتی را به صورت دیجیتال به رایانه ها و حافظه ه

فرض کنید که یک سینتی سایزر یا سمپلر و یا یک ماژول صوتی،صدای یک ساز و یا هر صدایی دیگر،همانند صدای فلوت و ویالون و پیانو و یا صدای مثلا موج های دریا را،میسازد اما آن صدای ساخته شده،به چه درد میخورد وقتی هیچ کنترلی روی نت،گام،لرزش،سرعت،پنینگ،و تمپو،نداشته باشیم؟پس به کنترلر هایی همانند میدی کنترلر که کلاویه هایی همانند پیانو دارد و یا درام الکترونیکی که همانند درام معمولی،با ضربه کار میکند و ...نیاز داریم تا بتوانیم پیام هایی که اطلاعات موسیقی که در بالا ذکر شد را به پردازنده منتقل کنیم،پروتکل ارتباطی میدی نیز برای همین به وجود آمده تا بتوان تمامی اطلاعات صدا را به راحتی منتقل،ذخیره،و در صورت نیاز دوباره بدون هیچ تغییری نسبت به نمونه اولیه،پخش کرد.حجم فایل های میدی نیز بسیار کم است.

توسعه میدی:قبل از تکنولوژی میدی،ساز های الکترونیک و کنترلر ها،و سینتی سایزر ها،حتی گاها اگر از یک سازنده هم بودند،نمیتوانستند با هم ارتباط برقرار کنند و برای ارتباط آنها با هم مشکلات خاصی وجود داشت اما میدی به راحتی اجازه میدهد چندین دستگاهی که از این پروتکل استفاده میکنند،با یکدیگر لینک شده و ارتباط برقرار کنند.قبل از دهه 1980 تقریبا هیچ استانداردی برای ارتباط دستگاه های الکترونیک موسیقی،وجود نداشت.تا اینکه صاحبان چندین شرکت بزگ همانند رولند و کرگ و ... با هم تفاوق کردند و ایده میدی را پیاده سازی کردند تا بین سالهای 1982تا1983 اولین محصولات تحت پروتکل میدی همانند سینتی سایزر ها،درام ها و ریکوردر ها و کنترلر ها به یازار آمد.

سینتی سایزر های قدیمی

میدی،تکنولوژی بسیار خوبی بود و در آن زمان به پرودیوسر ها اجازه داد تا به راحتی بین کامپیوتر ها و ابزار های موسیقی الکترونیکی،ارتباط برقرار شود،و به سرعت نرم افزار ها در کنار سخت افزار ها،برای میدی،گسترش یافتند.قابلیت همکاری بین دستگاه ها با هم باعث شد نوازندگان به تجهیزات جانبی بسیار کمتری برای ارتباط دستگاه ها احتیاج داشته باشند.همچنین،نرم افزار های کامپیوتری که اجازه ی ادیت،ریکورد و پخش دوباره،و ویرایش نوت ها را میدادند که باعث شد نواختن موسیقی دیگر به موسیقیدانان با تجربه نیاز نداشته باشد و افراد مبتدی نیز به راحتی میتوانستند موسیقی بسازند،و دیگر به گروه های بزرگ موسیقی که برای نواختن،به هماهنگی،تمرین،حرفه ای بودن هرکدام،تجهیزات برای ریکورد،و.... نیاز داشنتد نیاز نبود.بلکه فقط یک یا دو نفر میتوانستند به راحتی آهنگ را ساخته،ویرایش و ریکورد کنند.همچنین احتمال خطای انسانی و نیاز به ریکورد چند باره ی موسیقی نیز تا حد بسیار زیادی کاهش یافته بود و اجازه ی کار چندین دستگاه با هم نیز احتیاج به گروه های موسیقی بزرگ را از بین برده بود.و همچنین اجازه ی کار و ساختن موسیقی در خانه را با چندین دستگاه کوچک،میداد!

میدی

کاربرد ها:میدی اخراع شده بود تا به راحتی بین دستگاه های الکترونیکی صوتی ارتباط برقرار کند و یک دستگاه بتواند دیگری را کنترل کند.مثلا،یک میدی کنترلر،یک سینتی سایزر را کنترل کند و یک هماهنگ کننده همانند نرم افزار های کامپیوتر،یا ترتیب دهنده ها،وظیفه ی ریکورد و ترکیب صدا ها را برعهده داشته باشد.

 تکنولوژی میدی

برای ارتباط سینتی سایزر های آنالوگی که قبل از پیاده سازی میدی ساخته شده بودند به میدی کنترلر کافی بود از یک کیت تبدیل که سیگنال میدی را به سیگنال های انالوگ استفاده شود.در میدی،میتوان از افکت ها و اکولایزر ها،فیلتر ها،و افکت هایی که اتک،تاخیر،ریلز و ... را کنترل میکنند نیز استفاده کرد که در سر راه سینتی سایزر قرار میگیرند.با پخش هر نت در یک دستگاه میدی،یک کد دیجیتالی ساخته میشود که میتواند نتی در دستگاه دیگر را کنترل کند.سینتی سایزر و سمپلر ها،دارای تنظیمات بسیار زیادی برای صدا هستند،همچنین،افکت ها(شامل اکولایزر،تنظیم کننده ریلیز و اتک،فیلتر ها و ...)را نیز شامل میشوند.اما تمامی این پارامتر ها در سینتی سایزر های میدی،توسط میدی کنترلر،تنظیم میشوند.هنگامی که به هر یک از این تنظیمات،شماره ای داده میشود،دستگاه توسط ان شماره ای که دریافت میکند،به فرمان آن پاسخ میدهد.کنترل هایی همچون کلاویه ها،سوییچ ها،ناب ها و ... میتوانند هر یک شماره ای را داشته باشند و پارامتری را کنترل کنند.پارامتر ها و تنظیمات متغیر،میتوانند در حافظه ی دستگاه میدی به عنوان یک پچ ذخیره شوند.هر دستگاه میدی میتواند تا 128 برنامه ی پچ مختلف را ذخیره کند،اما امکان اشتراک گذاری این حافظه در دستگاه ها با هم وجود دارد.

نت های میدی:هنگامی که یک کلید در کنترلر فشرده میشود،اطلاعات زیر به صورت داده های دیجیتالی،به هماهنگ کننده مخابره میشود:

-قطع و وصل کلید،هنگامی که یک کلید فشرده یا رها میشود.

-پیتچ یا نت صدا

-سرعت(ولوسیتی)،سرعت فشرده شدن و قدرت فشرده شدن کلید

-افتر تاچ:نشان میدهد یک کلید با چه نیرویی فشرده شده است

-تمپو

-پنینگ(چپ و راست)

-مدولاسیون

-حجم صدا

در قسمت های بعدی درباره ی اطلاعات دیجیتالی این کد ها بحث خواهیم کرد.

کد های میدی

همچنین،دستگاه های میدی برای سنکرونیزه بودن،از یک فرکانس کلاک واحد استفاده میکنند تا همگی بهترین هماهنگی را بین هم داشته باشند.

فرکانس کلاک میدی،در تمپو و در دستگاه هماهنگ کننده اصلی به وجود میاید.اما اگر تمپوی دستگاه را تغییر بدهید،تنظیمات قبلی تغییر نخواهندکرد.همچنین میتوان کلاک را به صورت جداگانه،به سیستم میدی اعمال کرد:

 کلاک میدی

 هماهنگ کننده های میدی:برای اینکه چندین دستگاه میدی با هم سنکرونیزه باشند،و هماهنگ و یکی باشند،نیاز است که یک هماهنگ کننده بین آنها وجود داشته باشد.این هماهنگ کننده میتواند خود یک دستگاه مستقل با قابلیت های ریکورد،پخش همزمان،ادیت،چند لانچ پد ساده و یا حرفه ای بر روی خود،باشد،حتی میتواند یک سینتی سایزر نیز داخل خود داشته باشد،و یا یک کامپیوتر با کمک نرم افزار های داو،و یا حتی یک تبلت باشد!

میدی  

میدی هماهنگ کننده

ادامه در قسمت بعد...

محمد جهان پرور بازدید : 388 سه شنبه 16 مرداد 1397 زمان : 19:10 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
درباره ی سیستم های صوتی،پرداختن به بحث های تخصصی سیستم های صوتی.
اطلاعات کاربری
موضوعات

  • بلندگو در سیستم های صوتی
  • درباره امپلی فایر
  • انواع بلندگو
  • کراس اور ها
  • المان های الکترونیکی
  • درباره ی سیستم
  • میکسر ها
  • میکروفون ها
  • اکوستیک
  • درباره هدفون ها
  • حوزه دیجیتال
  • سیگنال پروسسور ها
  • ساز ها و دستگاه های آهنگ سازی
  • اصول صدابرداری
  • درباره ی موسیقی
  • الکترومغناطیس
  • فیزیک
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 181
  • کل نظرات : 51
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 48
  • آی پی دیروز : 172
  • بازدید امروز : 85
  • باردید دیروز : 344
  • گوگل امروز : 23
  • گوگل دیروز : 95
  • بازدید هفته : 1,514
  • بازدید ماه : 6,446
  • بازدید سال : 63,851
  • بازدید کلی : 1,212,102